وبلاگ ایسمینار

راز های موفقیت در برگزاری وبینار، مصاحبه شغلی و …

یک وبینار تنها به عنوان ارائه برخی مطالب به صورت آنلاین نیست. در هر وبینار اهداف نهفته ای وجود دارد که رسیدن به آن اهداف مهم برای ارائه دهنده از اهمیت بالایی برخوردار است. از جمله این اهداف، ایجاد یک رابطه و پیوند قوی با مخاطبان است که اگر بتوانید به این مهم دست یابید، بدانید که توانسته اید اعتماد مخاطبانتان را جلب کنید و آن ها تحت تاثیر اقتدار شما به عنوان یک متخصص قرار گرفته اند.بدون شک وبینار ها ارزش های تجاری زیادی نیز با خود به همراه دارند و باعث ارتقا برند و مجموعه شما می شوند که نتیجه آن فروش بیشتر و افزایش بهره وری است.در این مقاله ۱۰ گام مهم برای اجرای یک سمینار آنلاین را مطرح می کنیم که با رعایت آن ها می توانید بیشترین بهره وری را از وبینار آنلاین داشته باشید.

رازهای موفقیت در برگزاری وبینار

گام اول: در ایجاد وبینار موفق

اهداف خود را تعیین کنید

قبل از آماده سازی چکیده مطالب به اهداف و دلایل ایجاد وبینار بیندیشید. هدف، همیشه تعیین کننده راه است. آیا با ارائه این وبینار می خواهید موقعیت شغلی و اجتماعی خود را در صنعت و در مجموعه خود افزایش دهید یا اینکه فقط به اضافه شدن لیست مخاطبان خود در شبکه های اجتماعی فکر می کنید؟! هنگام تدوین استراتژی وبینار و تهیه چک لیست برای یک ارائه جذاب، ابتدا اهداف وبینار را تعیین کنید و آن ها را به صورت مرتب و با اولویت تنظیم کنید.

گام دوم: در برگزاری وبینار موفق

با برنامه حرکت کنید

اکنون که اهداف را تعیین کردید یک گام بسیار بزرگ و عالی را رو به جلو برداشتید. قدم بعدی باید آن ها را به یک برنامه گام به گام و قابل پیگیری با زمانبندی مشخص منتقل کنید. در حین تهیه لیست کارهای خود سعی کنید گام به گام با برنامه پیش بروید. مثلا ابتدا لیست مخاطبان را حاضر کنید و سپس به صورت پیامک یا تماس یا روش های دلخواه اطلاع رسانی، دعوت به وبینار را به صورت رسمی انجام دهید. این کار به شما کمک می کند که از ابتدای کار تمرکز داشته باشید و پیشرفت کار خود را به صورت گام به گام بررسی نمایید.

گام سوم در استراتژی وبینار

زمان مناسب را انتخاب نمایید

بعد از تعیین اهداف، زمانبندی، مهم ترین کاری است که باید انجام دهید. ۵۰ درصد موفقیتتان به زمانبندی بستگی دارد. به خصوص هنگامی که در حال برگزاری یک وبینار با شرکت کنندگان از مناطق مختلف هستید. بنابراین باید برخی عوامل تاثیر گزار در زمانبندی را درنظر بگیرید از جمله تعطیلات رسمی، سبک کار مخاطبان و … بیشتر اوقات اواسط هفته بهترین زمان برای میزبانی از یک وبینار موفق است. اگر وبینار شما به جلسات بعدی هم موکول خواهد شد به راحتی از مخاطبان بازخورد بگیرید و در مورد زمانبندی، تاریخ و ساعت از آن ها سوال کنید تا با برنامه روزانه آن ها تداخل نداشته باشد.

گام چهارم وبینار موفق

استقبال از مخاطبان جدید

آیا فکر کرده اید چگونه می توانید وبینار خود را به بازدید و ثبت نام حداکثری برسانید؟ از افرادی که در لیست مخاطبان شما هستند و با مجموعه شما آشنایی دارند می توانید درخواست کنید تبلیغ وبینار شما را انجام دهند و این باعث گسترش اطلاع رسانی می شود.با تبلیغات درست و سیاست گذاری مناسب می توانید از افرادی که تا به حال با مجموعه شما آشنا نشده اند و هرگز چیزی از شما نشنیده اند دعوت کنید و با یک محتوای درست آن ها را متقاعد کنید که در وبینار شما شرکت کنند. این کار دارای ارزش منحصر به فردی است که باعث افزایش آمار شرکت کنندگان می شود.

بیشتر بخوانید: آموزش استراتژی محتوا

گام پنجم استراتژی صحیح برگزاری وبینار

وبینار خود را با استراتژی مناسب تبلیغ کنید

پشت هر وبینار موفق یک استراتژی تبلیغاتی کاملا فکر شده و سیاست گذاری شده وجود دارد.یک کمپین تبلیغاتی، از جمله با هدف گذاری و تقسیم بندی وظایف و برنامه ریزی دقیق به شما کمک می کند تا به مخاطبان خاص خود دست یابید. هرچه زود تر شروع کنید فرصت های بیشتری برای جلب توجه مخاطبان و ایجاد انتظار برای وبینار خود خواهید داشت.

مراحل ثبت نام در وبینار را در کمتر از ۳ مرحله تنظیم کنید تا به راحتی مخاطبان در وبینار حضور یابند. رسانه های تبلیغاتی را تا آخرین لحظه شروع وبینار فعال نگه دارید. مزایای حضور در وبینار را برجسته کنید و اطلاع رسانی به عنوان یادآوری برای حضور در ساعت دقیق برگزاری وبینار را یادآوری نمایید.در حین تبلیغات، حتما روند تبلیغات و اثر بخشی آن ها را آنالیز کنید این کار در برگزاری وبینار های بعدی کمک شایانی به شما می کند.

گام ششم برای برگزاری وبینار خوب

به استراتژی پایبند باشید

آیا می خواهید وبینار خود را مانند یک حرفه ای اجرا کنید؟ حتی اگر اولین بار باشد که این کار را انجام میدهید نگران نباشید. با اجرای این گام ها مانند یک حرفه ای و با تجربه عمل خواهید کرد.در ابتدای کار یک دست نویس از کارهایی که می خواهید برای آماده سازی وبینار و یا در طول وبینار انجام دهید آماده کنید. این دست نویس از انجام کارهای تکراری و بیهوده جلوگیری می کند و به شما راه را نشان میدهد.

گام هفتم برای وبینار موفق

ازنظر فنی آماده باشید

به عنوان میزبان وبینار نمی خواهد نگران مشکلات فنی باشید در ابتدای کار نرم افزار و بستر آموزش آنلاین مناسب را انتخاب کنید برای این کار می توانید از تیم مشاوره آسان سمینار نیز کمک بگیرید. خصوصا در مورد صدا و کیفیت تصویر خود قبل از آغاز وبینار مطمئن شوید.

اگر به عنوان سخنران در وبینار هستید حتما به فکر پشتیبان فنی خود باشید. وجود پشتیبانی ۲۴ ساعته و در طول مدت برگزاری دوره یکی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه کنید. تیم پشتیبانی آسان سمینار با افتخار، قدرت و استراتژی بالایی را در پشتیبانی به کار برده است.

گام هشتم وبینار موفق

مخاطبان خود را درگیر کنید

آیا تا به حال به نوسانات افزایش یا کاهش تعداد نفرات در طول وبینار دقت کرده اید؟ آیا می دانید علت کاهش مخاطبان در طول وبینار چیست؟ یکی از عوامل مهم برای مدیریت و جلوگیری از کاهش نفرات در طول وبینار این است که شما مخاطبان خود را درگیر کنید. ساده ترین کار ممکن تعامل با آن هاست. به صورت مرتب و برنامه ریزی شده از مخاطبان بازخورد بگیرید. افکار و نظراتشان را بپرسید و درخواست کنید که پیشنهادات خود را در طول وبینار بازگو کنند.

قسمتی از وبینار را به صورت پرسش و پاسخ پیش ببرید. به جای استفاده از اسلاید های خشک و بی روح، از نمودار ها و تصاویر متحرک و بعضا با فیلم های کوتاه هم می توانید وبینار خود را مدیریت کنید تا وبینار از حالت یکنواختی خارج شود.

گام نهم ترفند اجرای وبینار موفق

برای ارائه وبینار تمرین کنید

وقتی صحبت از ارائه وبینار می شود یکی از ضروریات یک وبینار موفق، تمرین و تکرار مطالبی است که برای ارائه آماده کرده اید. قبل از شروع زمان ارائه حتما یک مکان مناسب و ساکت برای ارائه وبینار خود مشخص کنید، تجهیزات خود را تست کنید. به خاطر داشته باشید که همیشه ممکن است موارد غیر قابل پیش بینی اتفاق بیوفتد که از کنترل شما خارج باشد. در هرحال خونسردی خود را حفظ کنید و سعی کنید با آرامش و حفظ یک ذهنیت مثبت بر هر مانعی غلبه کنید.

گام دهم ترفند مهم در برگزاری وبینار

گرفتن بازخورد از وبینار

بهترین راه برای بالا بردن کیفیت وبینار یا سمینار آنلاین بعدی شما، درخواست بازخورد از شرکت کنندگان است. پس از اتمام وبینار، از شرکت کنندگان به خاطر حضور و همراهی شان در وبینار تشکر کنید. از آن ها سوال کنید که آیا مطالبی که ارائه دادید برایشان مفید بوده است یا خیر. آیا تمایل به شرکت در وبینار های بعدی را نیزخواهند داشت؟ اگر بله، در مورد چه موضوعی مشتاق به شرکت در وبینار های بعدی هستند.

مهم ترین نکته ای که باید توجه کنید این است که نباید از انتقاد بترسید! موفق ترین مجموعه ها خود را برای انواع بازخورد ها حتی منفی ترین بازخورد ها و انتقادات شدید آماده می کنند. سعی کنید خود را به جای مخاطب بگذارید. زیرا دانستن دیدگاه و نگرش مخاطبان به شما این امکان را میدهد خدمات بهتری را درآینده ارائه دهید.