وبلاگ ایسمینار

محمدامین هاشمی

وبینارتاک ۵ منتشر شد: مصاحبه با محمدامین هاشمی

در وبینارتاک امروز، صحبتی با محمد امین هاشمی خواهیم داشت که تجربه برگزاری رویدادهای موفقی را داشته. قرار است در این گفتگو در مورد جذب مخاطب و سئوی وبینار از او بپرسیم و بایدها و نبایدهای صفحه معرفی وبینار را مرور کنیم. با ما همراه باشید و این گفتگو را از دست ندهید.

من از ۴ سال پیش رویدادهای حضوری برگزار می‌کردم که با همکاری آموزشگاه بود. روی پلتفرم ایوند، حضوری رو شروع کردیم. یه مدت بعدش، اسم وبینار خیلی به گوشم خورد. یه وبینار کوچیک برگزار کردم با تعداد کم. وقتی دیدم خوبه، حدود ۳ سال پیش، ۱۵ تا وبینار رایگان به صورت یک روز در میون گذاشتم و فیدبک خیلی خوبی گرفتیم. این استارت کار من با وبینار بود.

اصلی‌ترین مزیت وبینار اینه که جامعه هدفت گسترده‌تره. قبلا بیشتر شرکت‌کننده‌ها از تهران بودن اما وقتی رفتیم روی وبینار، بیشتر از نصف شرکت‌کننده‌ها از مشهد ،گرگان، اصفهان و شهرای دیگه بودن. دیگه کل ایران مخاطب ما شدن و خیلی به نفع ما بود.

عیب وبینار اینه که میزان تبدیل کمتره و گرفتن تمرکز کاربر خیلی کار سخت‌تریه. در مورد تعریف میزان تبدیل باید بگم که ما در بازاریابی، کاربر رو قدم به قدم جلو می‌بریم. اون با من آشنا می‌شه و ارتباط برقرار می‌شه و راه‌های ارتباطی رو پیدا می‌کنه، بعدش تبدیل می‌شه به مشتری. تو وبینار درصد تبدیل کمتره ولی خب شرکت‌کننده‌ها بیشترن و اینا همدیگه رو می‌پوشونن.

[امکانات ما]

  • خیلی‌ها تفاوت وبینار و ویدئو رو نمی‌دونن. به نظرتون تفاوت وبینار با ضبط ویدیو و فروشش چه فرقی داره.

این دو تا کاملا متفاوتن، وبینار و ویدیو هر دو کار آموزش رو انجام میدن ولی تفاوت‌شون زمین تا آسمونه. وبینار رو با کلاس حضوری می‌شه مقایسه کرد. توی وبینار، همه اتفاقات در همون لحظه و همون جا رخ می‌ده و تعامل وجود داره. سوال و جواب هست، رفع اشکال هست و هیچ تفاوتی با حضوری نداره به جز نبود حضور فیزیکی.

  • به نظر شما بهتره یه وبینار رو چند بار برگزار کنیم با همون تعامل یا اینکه یک بار برگزار کنیم و ویدیوش رو بفروشیم؟

خیلی به موضوع و هدف برگزارکننده بستگی داره. اگه هدف از وبینار گرفتن پروژه باشه یا بخوام مخاطب جدید پیدا کنم و ارتباطات تازه به وجود بیارم، چند بار وبینار برگزار کردن بهتره چون مردم ویدیو رو نمی‌بینن. اگه هدفت فروش و کسب درآمده، اینکه یه بار برگزار کنی و ویدیوش رو بفروشی بهتره.

  • به نظرتون اصولا چجوری باید وبینارمارکتینگ کرد؟ چه تکنیک هایی داره و به عبارتی بهترین روشها برای جذب مخاطب به وبینار چیه؟

مارکتینگ وبینار، خیلی فرقی با رویداد حضوری نداره. چند قدم وجود داره، روش کسی که اولین وبینارشه با کسی که چندمین وبینارشه، یکسان نیست. کسی که چندمین وبینارشه، مخاطب و راههای ارتباطی با اونا رو داره و کافیه اطلاع‌رسانی کنه.

حالا اگه اولین بارتونه وبینار می‌ذارین باید برید سراغ پیج‌های مرتبط و پیج‌هایی که مخاطباشون دنبال موضوع وبینارن. مثلا یه وبیناری در مورد سئو، می‌تونه تو پیج‌های مربوط به موفقیت تبلیغ بشه و پیج‌هایی که رو کسب و کار آنلاین تاکید دارن. اینا یه جورایی به سئو مرتبطن.

نکته بعدی اینه که برای کسب اعتماد اولیه، باید یه برنامه قدم به قدم داشته باشیم. اولین وبینار رو رایگان برگزار کنیم تا مخاطب بیاد ببینه با آموزش اوکی هست، مباحث رو دوست داره و کلا وبینار رو بسنجه. بعد اون رو به وبینارهای بعدی دعوت  کنیم و اطلاعات وبینار بعدی رو براش بفرستیم حالا از طریق ایمیل، شماره و راه‌های ارتباطی دیگه.

برای وبینار رایگان می‌شه از پکیج‌های ایسمینار استفاده کرد و برای من که خیلی خوب جواب داده. چون هم ایمیل هست، هم اس‌ام‌اس و تبلیغات دیگه. البته این یک روش تبلیغات و کلی روش‌های دیگه هست که می‌شه استفاده کرد.

  • درباره سئوی وبینار بگید اصن داریم؟ روشی وجود داره که هزینه‌ای برای تبلیغات نکنیم ولی توی سرچ‌ها دیده بشه؟

اینکه ویدیوی وبینارت قراره برای فروش گذاشته بشه یا نگذاشته بشه، شرایط رو عوض می کنه. من در مورد این صحبت می کنم که شما وبیناری داری که قراره ویدیوش رو هم بفروشی. به عنوان برگزار کننده دو تا کار از دستت برمیاد. یکی سئوی محتوایی وبیناره و یکی سئوی خارجی.

سئوی خارجی یعنی بک لینک بزنی رو صفحه وبینارت. در مورد سئوی محتوایی هم این سوال مطرح می‌شه که چرا باید رو ایسمینار، سئوی محتوایی انجام بدم چرا خودم یه سایت نزنم و رو اون کار نکنم؟ ایسمینار یک تیم سئو داره که چندین وقته دارن روش کار می‌کنن. سئوی ایسمینار، روی سئوی صفحه وبینار تو هم تاثیر داره. بنابراین باید کلی برای سئوی سایتت هزینه کنی تا بتونی به موقعیت سئوی حالای ایسمینار برسی. بنابراین بستر برات مهیاست.

چند تا نکته اساسی برای صفحه وبینار وجود داره تا تو سرچ‌ها دیده بشه و کاربرا رو جذب کنه. اولیش اسم وبیناره که باید جذاب باشه تا کاربری که با سرچ توی گوگل می‌خواد یه وبینار رو انتخاب کنه، سراغ وبینار شما بیاد و روی عنوان وبینار شما توی نتایج جستجو کلیک کنه. مثلا «وبینار خیاطی» خیلی فرق داره با «وبینار صفر تا صد آموزش خیاطی ؛ ۱۷ نکته + دانلود ۴ الگو». کاربر اسم دوم رو بیشتر می‌پسنده چون دقیق‌تره.

یه باکسی در ایسمینار هست به نام توضیح کوتاهی در وبینار؛ این در واقع همون متادیسکریپشن هست که روی سئو خیلی تاثیر داره. به عنوان مثال می‌شه برای خیاطی گفت «من با ۱۸ سال سابقه، در این وبینار در ۳ ساعت می‌خواهم به شما آموزش دهم که چگونه مانتوهای شیک بدوزید.  برای ثبت نام رایگان کلیک کنید». باید بدونید این توضیحات تو گوگل دیده می‌شه.

 

مصاحبه با امین هاشمی

 

نکته بعدی در مورد متن توضیحات هست. در اینجا باید در مورد کاری که می‌خواین بکنین توضیح بدین و خالی نذارینش چون خیلی تاثیر داره. اون متن حکم حرف‌های یک فروشنده تو یک مغازه رو داره و تاثیرش زیاده. توی این توضیح باید عباراتی رو که دوست داری با سرچ در مورد اونا بالا بیای رو بنویسی؛ مثلا سرفصل‌های مهم وبینارت.

دسته‌بندی رو هم درست انتخاب کنید حتما که خیلی تاثیر می‌ذاره تو دیده شدن‌تون. چون رو سئوی صفحه دسته‌بندیا کار می‌شه و با بالا اومدن صفحه دسته‌بندی، وبینار شما هم دیده می‌شه.

نکته بعدی استفاده از عکسه؛ توی صفحه وبینارتون عکس بذارید تا کاربر اطلاعات بیشتری به دست بیاره.

وجود ویدیو در صفحه شما کمک خیلی زیادی به صفحه شما می‌کنه. ویدیو جزو محبوب‌ترین محتواهاست و گوگل بهش خیلی اهمیت می‌ده. حتی اگه نمی‌تونین از خودتون فیلم بگیرین، اسلاید درست کنید.

توی صفحه وبینار، یه لینک به صفحه خودت در اینستاگرام یا سایت خودت بده. این موضوع به سئوی سایت یا صفحه اینستاگرامت کمک می‌کنه.

شما این کارا رو بکنین، بقیه‌ش با تیم سئوی ایسمیناره و دیگه لازم نیست کاری انجام بدین.

  • وبینار رایگان بذاریم یا نذاریم؟ هزینه‌اش به آورده‌اش می‌ارزه؟

صد در صد می‌ارزه و خیلی هم می‌ارزه. هم کوتاه مدت برمی‌گرده و هم بلندمدت. مثلا جلسه اول رو رایگان بذارید و جلسات بعدی پولی باشه؛ هم هزینه‌ها جبران می‌‌شه هم درآمد کسب می‌کنید. در بلندمدت هم تاثیرای جالب  توجهی داره؛ خیلی‌ها شما رو می‌بینن و دنبال‌تون می‌کنن و بالاخره تو یه وبینار شرکت می‌کنن یا حتی می‌شن مشتری شما. ولی خب محتوای وبینار رایگان‌تون باید ارزشمند باشه و باید یه چیزی یاد بدید نه اینکه فقط خودتونو تبلیغ کنین.

  • چند درصد از درامد وبینارتون رو اصولا صرف بودجه تبلیغاتی می‌کنید؟ از کی تبلیغات رو شروع می‌کنید؟

زمان شروع تبلیغات حداقل ۱۰ روزه و ما خودمون ۲۰ روز در نظر می‌گیریم. میزان هزینه به عوامل زیادی برمی‌گرده. من هیچوقت در نظر نمی‌گیرم که قراره چه سودی به دست بیارم از این وبینار و بر اساس اون در نظر بگیرم بودجه تبلیغات رو. چون مزایای وبینار دنباله داره و به همون ثبت نام‌ها ختم نمی‌شه. شده من از وبینارم سودی به دست نیاوردم ولی ارتباطاتی ایجاد شده که بعدها باعث درآمد خوبی شده برای من. خودم برای هر وبینار حداقل ۱ میلیون رو در نظر می‌گیرم.

  • یه خاطره بامزه از شرکت‌کننده‌هاتون یا کار با ایسمینار

تو وبینار باید همش سوال بپرسی تا ببینی شرکت‌کننده‌ها در چه حالن. یه بار تو یه وبینار یکی از شرکت‌کننده‌ها اصلا جواب نمی‌داد. گفتم آقای فلانی اصلا حواست نیست. بعد از چند دقیقه می‌گفت حواسم هست. در نهایت گفت من پشت دوچرخه‌م و تو وبینار هستم. وقتی سوال می‌پرسین ماشین جلوی منه و نمی‌تونم جواب بدم.

  • یه دلیل قانع‌کننده بیار که چرا ایسمینار؟

ایسمینار یک سیستم جامعیه که به من این فرصت رو می‌ده تا حتی بدون تبلیغات، فیدبک بگیرم.

در این گفتگو اطلاعاتی را در مورد سئوی صفحه وبینار مرور کردیم و نکاتی را از زبان محمد امین هاشمی شنیدیم. شما می‌توانید این گفتگو را در بخش IGTV اینستاگرام ایسمینار، ببینید و جزییات بیشتری را در آن بشنوید.
هم‌چنین برای دریافت مشاوره رایگان برگزاری وبینار روی لینک زیر کلیک کنید و راهنمایی‌های کارشناسان ما بهره ببرید.

 

[مشاوره رایگان]