وبلاگ ایسمینار

مانوئل اوهانجانیانس

وبینارتاک ۴ منتشر شد: مصاحبه با مانوئل اوهانجانیانس

این قسمت از وبینار تاک را به گفتگو با مانوئل اوهانجانیانس، موسس و مدیر ایسمینار اختصاص داده‌ایم که به عنوان مشاور و منتور کسب و کار استارتاپ‌ها فعالیت می‌کنند و تا به امروز وبینارهای زیادی را برگزار کرده‌اند.
می‌خواهیم در این گفتگو در مورد نکاتی بپرسیم که لازم است برای برگزاری اولین وبینار آنها را رعایت کنید. با ما همراه باشید و این گفتگوی متفاوت را از دست ندهید.

  1. آنچه در این مطلب خواهید خواند

    بارها تعریف وبینار رو در جاهای مختلف خوندیم و از زبون خیلیا شنیدیم، می‌خوایم شما بر خلاف اونا بهمون بگین وبینار چی نیست؟

وبینار می‌شه سمینار مبتنی بر وب که قراره در اون تعامل دو طرفه بین شرکت‌کننده و مدرس برقرار بشه. هرچیری غیر از این رو می‌گیم وبینار نیست. اگه بخوایم دقیق‌تر بگیم دو نوع وبینار داریم لایو وبینار (Live Webinar) و آن دیمند وبینار (On-demand Webinar). لایو وبینار ساعت مشخصی داره و امکان تعامل توش هست و وقتی وبیناری ضبط می‌شه و فایلش رو ارائه می‌‌دیم می‌شه آن دیمند وبینار. بیشتر اون لاو وبینار رو به عنوان وبینار می‌شناسیم.

مثلا ویدیوهای ضبط شده رو می‌ذارن و می‌گن وبیناره یا یه رویدادی مثل رونمایی از کالا یا خدمات و … رو به عنوان وبینار پخش می‌کنن درحالی که اینا بخش مهم که تعامل هست رو ندارن.

  1. همه جا مطرح می‌شه که ایسمینار پلتفرم برگزاری وبیناره. پلتفرم که می‌گید یعنی چی؟

در واقع ایسمینار یک پلتفرم مدیریت و برگزاری وبینار هست. یعنی از زمانی که تصمیم می‌گیرین بستری برای ثبت نام داشته باشین، بعد برای تبلیغات می‌خواین فعالیتی انجام بدین، فروش بلیت رو شروع کنین و … تا برگزاری و فروش ویدیوی وبینار همه و همه رو ایسمینار براتون انجام می‌ده. همین‌ها تفاوت ایسمینار به عنوان یک پلتفرمه. درسته برای برگزاری وبینار فقط یه نرم‌افزار وبینار لازم دارید اما مدیریتش رو پلتفرم براتون ممکن می‌کنه.

  1. رویداد حضوری پول توش بیشتره و تعامل آدما هم بیشتره، چرا تشویق می‌کنین بیان وبینار برگزارکنن؟

شاید رویداد حضوری در نهایت مبلغ فروش بیشتری داشته باشه اما هزینه‌های زیادی هم داره که منجر به کاهش درآمد می‌شه. حاشیه سودی که وبینار برای شما ایجاد می‌کنه بیشتره. یک وبینار ۴ ساعته در مقایسه با یک رویداد فیزیکی ۴ ساعته، حدود ۸۰ درصد صرفه‌‌جویی در هزینه براتون داره پس درآمدتون بیشتر می‌شه.

عدم محدودیت جغرافیایی وبینار

نکته دیگه محدودیت جغرافیاییه. برای یک رویداد حضوری در یک شهر خاص در بهترین حالت شاید ۱۰ تا ۲۰ درصد افرادی که شرکت می‌کنن از ساکنان اون شهر نباشن اما وبینار می‌تونه بهتون کمک کنه شرکت‌کننده‌های رویدادتون رو توسعه بدید. می‌تونید حتی از خارج از ایران مخاطب جذب کنین و فارسی زبانان کل دنیا رو تو رویدادتون داشته باشین. هم برگزارکننده می‌تونه خارج از ایران باشه و هم شرکت‌کننده و ما تو ایسمینار این تجربه رو داشتیم. تصور کنید یک مدرس رو از خارج از ایران بخواین بیارین، باید هزینه اقامتش رو هم بدید و کلی هزینه دیگه اما با وبینار فقط هزینه تدریس رو پرداخت می‌کنین.

در کنار محدودیت جغرافیایی می‌شه محدودیت جسمانی رو هم مورد توجه قرارداد که مانع شرکت افراد در رویدادهای حضوریه اما مانعی برای شرکت افراد تو وبینار نمی‌شه.

مشقت و سختی که در برگزاری رویداد حضوری هست در وبینار نیست. وبینار آسون اتفاق می‌افته، زمان تولید محتواش کمتره و مدیریتش راحت‌تره.

تکرار رویدادهای حضوری کلی هزینه داره براتون اما اینکه در ماه چندین وبینار برگزار کنید هزینه کمتری براتون داره.

[ دریافت مشاوره رایگان برگزاری وبینار ]

  1. خیلیا می‌خوان بدونن که چه‌جوری اولین وبینارشون رو برگزار کنن و استرس و شک دارن. این حس اونا رو چجوری برطرف می‌کنین؟

برگزاری وبینار به شما کمک می کنه اعتماد به نفس‌تون بالاتر بره. چون همیشه در آموزش‌های اعتماد به نفس می‌گن برای آمادگی سخنرانی، اولین گام اینه جلوی آینه با خودت صحبت کنی. در وبینار این اتفاق می‌افته چون خودتون رو می‌بینین و صحبت می‌کنید. شاید این موضوع در وبینار اول کمی ناخوشایند باشه اما در نهایت متوجه راحتیش می‌شین. فکر کنید با لباس راحتی می‌تونین یه رویداد برگزار کنین و از احساس راحتی لذت ببرین.

  1. افراد اول کار نمی‌دونن که وبیناری که برگزار میکنن مخاطب داره یا نه، به نظرتون چجوری می‌تونن متوجه بشن؟

اولین وبینار با هدف تست کردن خودت، پلتفرم، محتوا و کاربران هست و نباید بهش با دید درآمدزایی نگاه کرد. اولین وبینار رو خیلی جدی نگیرید و حتی از کم بودن تعداد ثبت نام‌کننده‌ها ناراحت نشین. با همون تعداد کم برگزار کنین چون فیلمش بعدا فروش می‌ره.

در وهله اول برای آغاز برگزاری وبینار دست روی موضوع خیلی پیچیده و وبینارهای سریالی و طولانی نذارین. اگر ایده ای دارین در مورد برگزاری وبینار، در مورد اون موضوع یک وبینار کوتاه و رایگان یا ارزان برگزار کنین تا بازخورد رو ببینین. البته رایگان هم همیشه راه حل خوبی نیست برای شروع کار در وبینار. وبینار ارزان گزینه بهتریه. همین جوری پیش برین و بازخورد بگیرین و کم کم زمان و سختی وبینارها رو بیشتر کنین.

با خودت شفاف باش. مهم اینه که خودت منطق و احساس رو کنار هم قرار بدی و نتیجه بگیری. مثلا محتوا خوب بوده ولی تو بد ارائه دادی، یا تبلیغاتت خوب نبوده و نتونستی مخاطب جذب کنی. باید هی کارت رو بهبود بدی.

  1. سال ۹۹ بالاترین فروش وبینار چقدر بوده؟ بیشترین تعداد فروش بلیت چند تا بوده؟

بیشترین تعداد ثبت نام برای یه آکادمی آموزشی بود با تعداد حدود ۶۴۰۰

بیشترین فروش یه وبینار عمومی ۳۷۴میلیون بود. برای بیشترین فروش وبینار خصوصی هم، رقم  ۴۳۵ میلیون رو داشتیم.

  1. یه سوالی که همه می‌پرسن اینه که وقتی ایسمینار هیچی کارمزد نمیگیره پس درآمدش از کجاست؟ چرا کارمزد نمی‌گیرید؟

توی جامعه این باور هست که وقتی چیزی رایگانه بهش شک می‌کنیم. کارمزد گرفتن خوبه و برای ما هم جذابه اما ما برای استراتژی‌مون توی بازار تصمیم گرفتیم این کار رو انجام ندیم و مانعی نباشیم برای برگزاری وبینار. کارمزد برای برگزارکننده ریسک هست،؛ چون چه بفروشه چه نفروشه باید سهم تو رو بده. ما تصمیم گرفتیم این کار رو انجام ندیم تا بازار وبینار شکل بگیره و آدم‌ها عادت کنن به این موضوع. ما از مسائل جانبی درآمد کسب می‌کنیم. مثلا در اختیار گذاشتن نرم افزار وبینار، پشتیبانی وبینار، یه مکانیزمی هم به عنوان همکاری در فروش داریم تست می‌کنیم که در اون هیچ ریسکی بابت کارمزد بر عهده برگزار کننده نیست و ما می‌گیم هر ثبت نام‌کننده‌ای که ایسمینار براتون آورد، برگزارکننده درصدی رو پرداخت کنه. بسته‌های شتابی هم هست که برگزار کننده با پرداخت هزینه، از ما می‌خواد که تبلیغات براش انجام بدیم. بعد از برگزاری وبینار هم ویدیوش در سایت به فروش می‌رسه و ما از بابت اون کارمزد می‌گیریم.

  1. نظرتون درباره این عبارت‌ها تو یه جمله چیه؟

  • کسی که یک وبینار رو مدام تکرار می‌کنه؟

نکنید این کارو! واقعا اعصاب خرد کنه.

  • برگزارکننده‌هایی که یه وبینار رایگان برگزار می‌کنن و بعد ویدئوش رو برای فروش می‌ذارن.

به نظرم آدمای هوشمندی هستن! ولی از دید کاربر این جذاب نیست

  • برگزارکننده‌هایی که از اسکای روم شاکی هستن و ایسمینارو تگ میکنن.

آخ آخ آخ. خیلی درد داره دیگه … اینکه اشتباه یه نفر دیگه رو به پای یه نفر دیگه می‌نویسن. چیزی که وجود داره اینه که با توجه به استقبال زیاد از وبینارها، مشکلاتی هم در اسکای روم به وجود اومده و پایداری پایین‌تری داره و اونا باید تلاش کنن برطرفش کنن.

  • ایسمینار قدیم، ایسمینار جدید، ایسمینار ۱۴۰۰.

ایسمینار قدیم یه ایسمینار شخصی و خانوادگی بود. ایسمینار جدید یه ایسمینار بزرگ و متعلق به کل ایرانه و باعث افتخارمونه که میزبان افراد زیادی بودیم. ایسمینار ۱۴۰۰ هم یک ایسمینار بین‌المللیه.

  1. یه دلیل قانع کننده بیارین که چرا ایسمینار؟

ایسمینار پاسخگوئه و مهم‌ترین نکته‌ش همینه.

در این گفتگو تلاش کردیم تا نکاتی را در مورد برگزار اولین وبینار به شما بگوییم و صحبتی هم در مورد ایسمینار و ویژگی‌هایش داشته باشیم. شما می‌توانید با مراجعه به بخش IGTV اینستاگرام ایسمینار، این مصاحبه را به صورت کامل ببینید و صحبت‌ها و نکات مفصل‌تر و پرسش و پاسخ‌های مخاطبان را نیز بشنوید و از اطلاعات بیشتری استفاده کنید.

[ مشاوره رایگان ]