وبلاگ ایسمینار

مصاحبه با پارسا کاکویی

وبینارتاک ۳ منتشر شد: مصاحبه با پارسا کاکویی

در این قسمت از وبینار تاک، صحبتی با پارسا کاکویی خواهیم داشت که تجربه برگزاری چندین وبینار را داشته. اگر می‌خواهید در مورد محتوای صفحه معرفی وبینار بیشتر بدانید و تکنیک هایی را در مورد تبلیغ وبینار در اینستاگرام و شناخت مخاطب در بازاریابی بیاموزید، همراه ما باشید و این گفتگو را از دست ندهید.

  1. سوال اول ما در مورد خود شماست، یکم خودتون رو معرفی کنید!

پارسا کاکویی هستم؛ سه سال و نیمه که در زمینه بازاریابی محتوایی فعالیت می‌کنم. کارم رو با بازاریابی تلفنی در سال ۸۸ شروع کردم؛ در واقع بازاریابی‌ام که ۱۱ سال پیش با تلفن کار می‌کردم و امروز با محتوا.

  1. ما چند مدل محتوا داریم؟ بازاریابی محتوایی اصلا چی هست؟

بی‌شمار مدل محتوا می‌تونیم داشته باشیم. هر چیزی که بتونه یه سری اطلاعات ساختارمند رو به مخاطب منتقل کنه محتواس. لباس تن‌تون هم می‌شه محتوا باشه حتی نگاه کردن‌تون. این که ما میایم می‌گیم محتوا، متن، پادکست و ویدیو و عکس و این جور چیزاس یه جور خود محدود کردنه. انواع محتوا به نظر من عدد نداره چون همیشه و به هر طریقی داره یه چیز جدید ایجاد می‌شه و یه محتوا شکل می‌گیره.

در مورد بازاریابی محتوایی باید بگم که اول باید خود بازاریابی رو بشناسین و بعد محتوا رو هم بشناسین. رسیدن به بازاریابی از طریق محتوا می‌شه بازاریابی محتوایی.

 

[امکانات ما]

 

  1. به نظرتون کدوم یک از انواع محتواهای دیجیتال تاثیر بیشتری در جذب مخاطب داره؟

از نظر من همه چی بستگی داره و قطعی نسیت. برای این سوال هم باید ببینیم مخاطب ما کیه، محتوای مناسب هر مخاطب با مخاطب دیگه فرق می‌کنه. باید مخاطب مشخص شه و مثلا بگیم روی خانم‌های خانه‌دار کدوم محتوا تاثیرگذارتره یا بین پسرهای ۱۸ تا ۲۵ سال کدوم محتوا محبوب‌تره. اما به طور کلی نمی‌شه گفت و این سوال جواب دقیقی نداره.

اما در مورد محتوای بصری که ویدیو، عکس،گرافیک، اینفوگرافیک‌ها و … رو شامل می‌شه باید بگم چیزی که آمارهای سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹  به ما میگه اینه که ویدیو تاثیرگذارتره چون راحت‌تر می‌شه دیدش و فهمید و در زمان کوتاه‌تری می‌شه چیزیو که می‌خوای منتقل کنی. البته یکی از دلایل این محبوبیت، یوتیوبه چون دسترسی به ویدیوها رو خیلی راحت کرده.

  1. صفحه معرفی وبینار باید چطور نوشته و تکمیل بشه که حداکثر کارایی و جذب مخاطب رو داشته باشه؟

صفحه وبینار یه جور صفحه محصوله؛ اطلاعاتی که می‌خوای رو منتقل کنی باید مستقیم و شفاف باشن، چون مخاطب ممکنه یک بار فقط ببینه اون صفحه رو و شما باید تاثیر خودتو بذاری.

به نظر من استفاده از چند فرم محتوایی خیلی می‌تونه کمک کنه. مثلا هم متن بنویسیم، هم یک ویدیو بذاریم و حتی توی ویدیو به بخشی از موضوعات وبینار اشاره کنیم. در مورد تجربه وبینار قبلی‌مون بنویسیم و نظرات شرکت‌کنندگان قبلی رو منعکس کنیم. چون مخاطب‌های مختلفی میان به صفحه، باید این جوری شانست رو برای جذب مخاطب زیاد کنی.

  1. برای تبلیغات چطور؟ محتوا چه تاثیری در بازخورد تبلیغات وبینار میتونه بذاره؟

تبلیغ موثر و خوب، تبلیغ شفافه. خیلیا فکر می‌کنن تبلیغ موثر تبلیغیه که خلاقانه باشه اما خلاقیت واقعا یعنی چی؟! واقعا چیزیه که نمی‌شه تعریفش کرد از نظر هر کسی یه چیزی خلاقانه‌س. شفافیت خیلی اهمیت داره. مخاطب وقتی تبلیغات شما رو می‌بینه باید متوجه بشه با چه چیزی قراره روبه‌رو شه. من تو خیلی تبلیغات می‌بینم که افراد، تو خلاقیت گم می‌شن؛ مثلا یه وقتا در مورد وبینار یه جملات پیچیده‌ای می نویسن که اصلا به موضوع نمی‌خوره.

شما برای ارتباط گرفتن با مخاطب تو استوری فقط ۱۵ ثانیه فرصت داری. خیلی مستقیم باید بگی وبینار تو چه نیازی رو قراره رفع کنه. مخاطب یه لحظه می‌بینه و اگه تونستی جذبش کنی که تونستی وگرنه کلا رد می‌شه و میره.

  1. خودتون از کدوم نوع تبلیغ بیشتر نتیجه گرفتین؟

من برای وبینارم تبلیغ ندادم به جز تبلیغات توی پیج خودم. من بسته تبلیغاتی ایسمینار رو گرفتم برای آگاهی از برند (Awareness)؛ چون تبلیغات کلیکی انجام می‌شه و تو سایت‌های دیگه دیده می‌شین.

پارسا کاکویی

۷. به نظرتون چه‌طوری اینستاگرامی داشته باشیم که بتونیم وبینارمون رو در اون بازاریابی کنیم؟ چه طور مخاطب جمع کنیم؟

موفقیت در اینستاگرام به بازاریابی نیست، باید توش زندگی کنی و براش زحمت بکشی. محتوای خوب داشته باشی. استمرار محتوا و اینکه محتوا مرتب درست بشه. یه مشکلی که هست اینه که افراد عمیق نمی‌شن. بهتره به جای اینکه سراغ موضوعات مختلف برن، توی یک موضوع، عمیق کار کنن. واقعا تو اینستاگرام میشه عمیق کار کرد؛ بستگی داره عمیق رو چی بدونی اگه قراره خیلی بحث تخصصی بشه می‌شه سایت داشته باشی، لینکدین داشته باشی، توییتر داشته باشی و همه جا فعالیت کنی. تعالی در شبکه‌های اجتماعی این جوریه که همه کانال‌هاتون با هم رشد کنه.

به نظر من به جای اینکه انقدر دنبال کارای دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی باشیم اول جامعه شناسی، روانشناسی و رفتارشناسی بخونیم در حوزه روابط عمومی مطالعه کنیم.

  1. خود ما شخصا وبینار برگزار کنیم بهتره یا با یک مجموعه همکاری کنیم و درقالب پکیج و دوره ارائه بدیم؟

بازم بستگی داره، من میگم هر رابطه‌ای که شکل می‌گیره باید برد برد باشه. اگه قراره باکسی همکاری کنم و اون بیاد برای من وبینار برگزار کنه و من وبینار رو تو اینستاگرام خودم تبلیغ بکنم. بعد بفروشه و در نهایت چیزی که حاصل می‌شه رو نصف کنم، این چه آورده‌ای برای من داره، من که مخاطب خودمو دارم! من باید بیام بگم که با هم برگزار می‌کنیم ولی شما چه قد مخاطب برای من میارین و یه رابطه برد برد رو شکل بدیم.

حتی اگه کسی هست که تا حالا وبینار برگزار نکرده و می‌خواد با یه مجموعه همکاری کنه باید مجموعه خوب رو پیدا کنه.

  1. بازاریابی وبیناری یا ویدیویی چیه؟ فکر می‌کنید وبینار و دوره آموزشی چه تاثیری رو کار شما داشته ؟

بازاریابی وبیناری با بازاریابی ویدیویی فرق می‌کنه یه کم. در مورد وبینار اگه بخوام بگم، فضای خوبی برای ایجاد آگاهی از برند و اعتمادسازی هست به شرطی که داخل وبینار محتوای مناسب و خوبی داشته باشین.

همه وبینارایی که مخاطبای زیادی جذب می‌کنن و زود فروش می‌رن، اونایی هستن که محتوای ارزش‌آفرین تحویل مخاطب می‌دن.

بازاریابی وبیناری برای من اثر زیادی داشته. مثلا یکی از وبینارای من نزدیک ۹۷۰ نفر شرکت‌کننده داشت. فکر کنید تو دو ساعت این حجم از مخاطبا تو رو می‌شناسن و وارد رسانه شما می‌شن و کلی آورده برای شما خواهند داشت. وبینار فرصت خوبیه برای اینکه بتونید حقیقت دانش و تجربه خودتون رو نشون بدید.

  1. یه خاطره بامزه از کارتون یا شرکت کنندگان‌تون برامون تعریف کنید!

وبینار تازه شروع شده بود که یکی اومد دایرکت گفت پارسا چطوری حالت خوبه ، گفتم ممنونم قربان شما؟ گفت منو نشناختی، گفتم نه، گفتش ما تو فلان پادگان با همدیگه بودیم یادت نمیاد گوشی منو تو دژبانی برام رد کردی و بعدش اومد اینستا و با هم صحبت کردیم.

  1. این سوال رو از همه می‌پرسیم از شما هم می‌خوایم بپرسیم، چرا ایسمینار؟

نظم و سازماندهی ایسمینار به کنار؛ اگه یه روز یکی مثل ایسمینار بیاد و همه چی رو داشته باشه، مدیریتی مثل مانوئل ندارن و خدمات و محبت‌های ایشون به سیستم آموزش کشور واقعا تحسین‌برانگیزه.

 

در این گفتگو سعی کردیم از تجربیات پارسا کاکویی در زمینه بازاریابی محتوایی و برگزاری وبینار بهره ببریم و آن را در اختیار شما بگذاریم. با مراجعه به بخش IGTV اینستاگرام ایسمینار، می‌توانید این مصاحبه را به صورت کامل ببینید و صحبت‌های مفصل‌تر و پرسش و پاسخ‌های مخاطبان را نیز مشاهده کنید و اطلاعات بیشتری به دست آورید.
هم‌چنین کارشانسان ما با ارائه مشاوره رایگان و پشتیبانی شما در کنارتان خواهند بود تا به پرسش‌های شما درباره برگزاری وبینار پاسخ داده و شما را راهنمایی کنند.

[دریافت مشاوره رایگان]