Categories: مطالب عمومی

۰ تا ۱۰۰ مسیر شغلی ; آشنایی، مدیریت و برنامه ریزی مسیر شغلی

مسیر شغلی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی است که هر فرد بزرگ‌سالی برای آن برنامه‌ریزی می‌کند. مسیر شغلی درواقع همان راهی است که شما برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر در شغل خود طی کرده و امید می‌رود که در انتها دستاوردهای خوبی برایتان به ارمغان بیاورد.

این مسیر شغلی ممکن است درنتیجه به دست آوردن موقعیت‌های شغلی بهتر در سازمانی باشد که در حال حاضر در آن مشغول به کار هستید و یا اینکه این مسیر شامل شغل‌هایی باشد که شما آن‌ها را تجربه می‌کنید تا درنهایت به شغلی که موردنظرتان است و بیشترین توانایی را دارید دست بیابید.

برنامه ریزی مسیر شغلی چیست ؟

دیدگاه‌های قدیمی‌تر بر این باور بودند که مسیر شغلی باید رو به بالا و صعودی باشد اما دیدگاه‌های جدیدتر این تفکر را کنار و گذاشته و بیان می‌کنند که مسیر شغلی تنها یک‌راه یک‌طرفه رو به بالا نیست بلکه ممکن است درجا زدن و یا حتی پسرفت هم در مسیر شغلی قرار بگیرد.همچنین افراد در طول زندگی خود چندین شغل را تجربه می‌کنند که بسیاری از آن‌ها زمینه یا صنعت کاملاً متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند و در برخی مشاغل، مراتب کاری بالا و در برخی دیگر ممکن است به‌عنوان مبتدی در سطوح پایین مشغول به کار شوند.

به‌هرحال مسیر شغلی مسیری یکدست نیست و فرازوفرودهای زیادی را در خود نهفته دارد. دراین‌بین خود فرد تنها عنصر محرک و مؤثر نیست، سازمان، مدیریت و شرایط نیز در روند مسیر تأثیرگذار هستند. لازم است پیش از برنامه‌ریزی مسیر شغلی خود در مورد شیوه صحیح برنامه‌ریزی مطالعه کرده و نکاتی را جهت پیشبرد اهداف مشخص کنید. در این مقاله آنچه برای مدیریت مسیر شغلی و اجرای آن نیاز دارید را به شما ارائه خواهیم کرد.

  • تعریفی از مسیر شغلی
  • اهمیت ارزیابی و نقش مدیران در مسیر شغلی
  • در برنامه‌ریزی مسیر شغلی خود به این نکات توجه کنید

تعریفی از مسیر شغلی

مسیر شغلی یک فرآیند است و از این‌جهت فرآیند به شمار می‌رود که با دست‌یابی به یک هدف، هدف گذاری والاتری جایگزین می‌شود و بنابراین مسیر شغلی هرگز از تکاپو نمی‌افتد و قرار نیست درجایی تمام شود مگر اینکه به سن بازنشستگی برسید و بخواهید از دستاوردهای شغلی و غیر شغلی خود برای آرامش و آسایش روزهای میان‌سالی و سالمندی استفاده کنید. انسان در طول زندگی خود مدام در حال تغییر و  رشد توسعه فردی است و این تغییر خواسته‌های او را هم بی‌نصیب نگذاشته است. شاید زمانی خواسته شما صرفاً کسب درآمد بالاتر از شغل و در زمان دیگر آرامش یا تأثیرگذاری اجتماعی بیشتر تبدیل به هدف شود.

با توجه به این‌که به چه چیزی در هر مقطع زمانی نیاز دارید می‌توانید مسیر و برنامه شغلی خود را تنظیم کنید.

در مسیر شغلی بهتر است که مشاغل انتخاب‌شده در راستای تکاملی یکدیگر باشند برای مثال در یک بانک، تحویلدار، معاون شعبه، مدیر شعبه تا مدارج بالاتر شغل‌هایی هستند که در یک زمینه قرار دارند و به درجات بالاتر منتهی می‌شوند و به علت محیط و سازمان یکسان روند کاری و مهارتی آن برای فرد غریب نیست.

همچنین نیاز است که در مسیر شغلی با انتخاب هر شغل مهارت جدیدی نیز آموخته شود به‌هرحال کسب مهارت‌های جدید و تسلط بر آن‌ها می‌تواند دست فرد را برای انتخاب شغل موردنظر و پیشرفت در آن باز بگذارد و افراد مجبور نیستند به علت عدم حق انتخاب در شغل خود مشغول به کاری شوند که نه مهارتی در آن دارند و نه علاقه‌ای.

به‌هرحال هیچ‌وقت برای برنامه‌ریزی و طراحی مسیر شغلی آینده دیر نیست و هر جا که احساس کردید نیاز به تغییر است راهی جدید را جایگزین کرده و خودتان را محک بزنید البته محدودیت‌ها را نیز از یاد نبرده و با توجه به امکاناتی که در اختیاردارید برنامه‌ریزی و عمل کنید.

اهمیت ارزیابی و نقش مدیران در مسیر شغلی

در مسیر شغلی یکی از مفاهیم بسیار مهم ارزیابی است. این ارزیابی یا توسط خود فرد، یا سرپرستان و یا کارشناسان انجام می‌شود. گاهی کارفرمایان برای شناسایی مهارت‌های بالقوه درون سازمان کارکنان خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهند که معمولاً این کار توسط کارشناسان ارزیابی با فنون خاصی انجام می‌گیرد و آن‌ها بیان می‌دارند که هرکدام از کارکنان با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود در چه بخش و سمتی موفق‌تر و کارآمدترند. البته این کار هزینه‌بردار است که خیلی از سازمان‌ها به همین خاطر از آن صرف‌نظر می‌کنند.

در مسیر شغلی از تأثیر بسیار زیاد مدیران در چگونگی و روند مسیر شغلی نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. به‌عنوان‌مثال یک مدیر ممکن است باوجود توانایی‌ها و تجربیات ویژه در یک شخص او را همچنان در پایه شغلی خود ثابت نگاه داشته و فرصت پیشرفت و شکوفایی را از او و سازمان خود دریغ کند. هر مدیر می‌تواند در زمینه شناسایی و ارزیابی کارمندان بااستعداد یک کارشناس باشد و یا پیشرفت در مسیر شغلی کارکنان خود را تسهیل کند.

در برنامه‌ریزی مسیر شغلی خود به این نکات توجه کنید

  • وحی منزل نیست اگر دنیای کسب‌وکار را با یک شغل خاص به‌عنوان‌ مثال آهنگری شروع کردیم قرار باشد تا آخر نیز به همان منوال ادامه داده و آهنگر بمانیم شاید هنوز متوجه توانایی‌های خود در زمینه بازاریابی نشده‌ایم؛ و برنامه ریزی مسیر شغلی آینده خودمان را درست ترسیم نکرده ایم بنابراین ببینید که در کجا و چه بخش‌هایی مهارت یا توانایی یادگیری را دارید؟ همچنین ببینید آیا آن توانایی انگیزه و شوقی برای بهتر شدن و پیشرفت در شما ایجاد می‌کند یا خیر؟ به‌هرحال ما فرصت آزمون‌وخطا داریم و مسیر شغلی، طراحی مسیر شغلی آینده و توسعه مسیر شغلی یک فرصت طلایی است که خودمان را در زمینه اشتغال کشف کنیم.
  • در مسیر شغلی خود منعطف باشید و از ابتکار و خلاقیت در این مسیر نیز غافل نشوید. گاهی با یک زیرکی و ابتکار کوچک می‌توانیم مسیر شغلی خود را در مدت‌زمان کوتاهی به آنجایی که باید منتهی کنیم.
  • از دیده شدن نهراسید و اتفاقاً تا جایی که می‌توانید خود را در معرض و مرکز توجه قرار دهید. بخصوص اگر در یک سازمان خاص مشغول به کار هستید کسب توجه احتمال ترفیع و پاداش را افزایش می‌دهد. قرار نیست همیشه شما به دنبال فرصت‌ها بدوید گاهی فرصت‌ها به سراغ شما می‌آیند، پشت در گوش‌به‌زنگ ایستاده و از آن‌ها استقبال کنید.
  • افراد در مسیر شغلی می‌توانند به‌صورت انفرادی و کاملاً مستقل عمل کنند یا اینکه از کمک و مشاوره افراد خبره و کارشناس در این زمینه بهره بگیرند شاید برخی افراد هنوز نمی‌دانند که در چه‌کاری توانایی بالاتری دارند و مشاور بتواند راهنمای خوبی برای آن‌ها باشد. به‌منظور تعیین مسیر شغلی مطالعه کتاب مدیریت مسیر شغلی و استفاده از منابعی که دورنمای واضح‌تری از این مسیر در اختیارتان می‌گذارد پیشنهاد می‌شود.

برخی از سوالات رایج

مسیر شغلی چیست ؟

یکی از مفاهیم مهم در مسیر شغلی چیست ؟

در مسیر شغلی یکی از مفاهیم بسیار مهم ارزیابی است. این ارزیابی یا توسط خود فرد، یا سرپرستان و یا کارشناسان انجام می‌شود.

در برنامه‌ریزی مسیر شغلی باید به چه نکاتی توجه کرد ؟

وحی منزل نیست اگر دنیای کسب‌وکار را با یک شغل خاص به‌عنوان‌ مثال آهنگری شروع کردیم قرار باشد تا آخر نیز به همان منوال ادامه دهیم.
در مسیر شغلی خود منعطف باشید و از ابتکار و خلاقیت نیز غافل نشوید.
از دیده شدن نهراسید و اتفاقاً تا جایی که می‌توانید خود را در معرض و مرکز توجه قرار دهید.
افراد در مسیر شغلی می‌توانند به‌صورت انفرادی و کاملاً مستقل عمل کنند یا اینکه از کمک و مشاوره افراد خبره و کارشناس در این زمینه بهره بگیرند

تیم محتوای ایسمینار

View Comments

  • با تشکر از مقاله خوبتون مراحل طراحی مسیر شغلی همیشه برای من یکی از سخت ترین کارا بود که به کمک این مقاله از شما تونستم اونو به خوبی ترسیم کنم ممنون

Recent Posts

مهاجرت تحصیلی به چه صورت انجام می گیرد؟ به همراه معرفی انواع روش های مهاجرت

  اگر به فکر مهاجرت هستید و نمی دانید کدام روش را برای مهاجرت انتخاب…

2 روز ago

مهارت های تحصیلی – اصلی‌ترین راه برای موفقیت

مهارت‌های تحصیلی می‌توانند ابزار مهمی برای موفقیت در تحصیلات و شغل باشند و آموزش مهارت‌های…

2 هفته ago

بیزنس کوچینگ چیست؟ چرا به بیزنس کوچینگ نیاز داریم؟

کوچینگ یک فرایند همکاری است که بین یک کوچ حرفه‌ای و یک فرد یا گروهی…

3 هفته ago

تفکر خلاق چیست؟ چگون می‌توان خلاقانه تفکر کرد؟

مهارت‌های تفکر خلاق شامل مهارت‌هایی هستند که شما را قادر می‌سازند به طور خلاقانه و…

4 هفته ago

موفقیت فردی چیست؟ معرفی مهم ترین نکات و رازهای موفقیت فردی

موفقیت فردی به معنای رسیدن به اهداف شخصی و ادامه پیدا کردن در راه رسیدن…

4 هفته ago

مدیریت استراتژیک چیست؟ و چه مزایایی دارد

مدیریت استراتژیک فرایندی است که به کمک طراحی، اجرا و ارزیابی استراتژی‌ها و اهداف سازمانی،…

1 ماه ago