وبلاگ ایسمینار

ارزشگذاری استارتاپها

عوامل تعیین کننده ارزش استارتاپها در ارزشگذاری

دنیای استارتاپ‌ها امروز بیش از هر زمان دیگری برای ایرانیان جذاب است. همزمان با افزایش شکل گیری استارتاپها، تعداد سرمایه گذاران نسبت به ۴ سال گذشته ۶۰ درصد افزایش یافته است.

بر اساس تعریفی که در وب سایت خوش فکری ارائه شده، استارت آپ (استارتاپ) یک سازمان موقت است که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر بوجود آمده است.

از مسائل مهمی که به رشد استارتاپ ها کمک میکند، جذب سرمایه است. یکی از مهم‌ترین المان‌های جذب سرمایه هم، ارزش‌گذاری دقیق استارتاپ است. ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که چه عواملی در تعیین ارزش استارتاپها در حین ارزشگذاری مورد توجه سرمایه گذاران قرار می گیرد. قصد داریم در این مقاله به صورت اجمالی به بررسی برخی از این عوامل بپردازیم.

ارزش استارتاپها

عواملی که ارزش یک استارتاپ را مشخص می کنند

به صورت کلی مشخص کردن ارزش یک استارتاپ معیاری است برای تعیین مقدار موفقیت و رشد سریع آن. عوامل تعیین کننده ارزش یک استارتاپ به دو دسته عوامل مثبت و منفی تقسیم می شوند.

عوامل مثبت

عوامل مثبتی که ارزش یک استارتاپ را مشخص می کنند عبارتند از:

 

کشش

از عوامل مهم در ارزش گذاری استارتاپها می توان به بحث کشش اشاره کرد. کشش یعنی استارتاپ شما چقدر مشتری دارد. واضح است اگر شما مشتری زیادی داشته باشید استارتاپ شما از ارزش گذاری بالایی برخوردار می شود و برعکس.

 

اعتبار داشتن

اعتبار داشتن را با مثالی شروع خواهیم کرد. فرض کنید شما مدیر یک سازمان معروف هستید و وقتی اسم شما آورده می شود همه شما را می شناسند. شما می خواهید در کنار کارتان کار دیگری را شروع کنید، این باعث می شود از ارزش گذاری بالایی برخوردار شوید چون نام شما اعتبار دارد.

البته همه این ویژگی بالا را ندارند و اکثر کار آفرینان انسان های معمولی و گمنامی هستند. اگر شما بتوانید خود را به عنوان کسی که از عهده کار بر می آید نشان دهید، نداشتن اعتبار نمی تواند تاثیری در ارزش گذاری داشته باشد .

 

درآمد

داشتن درآمد در یک استارتاپ کمک زیادی به ارزش گذاری می کند. اگر شما صاحب استارتاپی هستید که طرف تجاریتان مصرف کنندگان هستند و از این طریق درآمد دارید، باز با ارزش گذاری منفی همراه خواهید بود (حتی درآمدتان موقتی باشد). چون شما از مصرف کنندگان در آمد دارید و این کار باعث کاهش رشد شما می شود. در یک جمله رشد کم یعنی درآمد کم در دراز مدت و ارزش گذاری کمتر.

شاید شما از خودتان بپرسید که استارتاپ به مرحله درآمد رسیده چرا ارزش گذاری منفی می شود؟ چون هدف از استارتاپ فقط کسب درآمد نیست، بلکه هدف رشد سریع و  همزمان کسب درآمد است.

 

کانال توزیع

جایی که یک استارتاپ محصول خود را به فروش می رساند بسیار با اهمیت است. اگر شما کانال توزیع خوبی داشته باشید این عامل می تواند در افزایش ارزش استارتاپ شما نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

 

نمونه اولیه

داشتن یک نمونه اولیه که نشان دهنده کالا یا خدمت شما باشد از عوامل مثبتی است که ارزش استارتاپ شما را مشخص می کند. همچنین داشتن حداقل محصول پذیرفتنی نیز تاثیرگذار است.

نمونه اولیه چیست؟
نمونه اولیه یا همان Prototype، نسخه دست‌ساز محصول اصلی است تا جنبه‌های فنی محصول را از حیث امکان پذیری تولید آزمایش کنیم.

 

عوامل منفی

اما عوامل منفی تعیین کننده ارزش یک استارتاپ عبارتند از:

 

محصول

اگر محصول به درستی کار نکند، هیچ Traction یا کشش بازاری نداشته و مورد اقبال عمومی واقع نشده باشد و یا اصلا ایده خوبی نباشد، ارزش استارتاپ شما کاهش پیدا می کند.

 

پویا نبودن صنعتی که استارتاپ در آن فعالیت می کند

اگر استارتاپها در صنعتی فعالیت می کنند که پویا نیست و در چند سال اخیر عملکرد ضعیفی را به نمایش گذاشته و یا در حال نابودی و از بین رفتن است، این عامل باعث پایین آوردن ارزش استارتاپها می شود.

 

رقابت

ممکن است استارتاپ هایی در بازار وجود داشته باشند که رشد کرده اند و به مرحله سود آوری نیز رسیده اند. در این حالت رقابت یک استارتاپ جدید با استارتاپ های موجود در بازار که رشد داشته اند سخت است و از ارزش آن استارتاپ کاسته می شود. در نتیجه تمایل سرمایه گذار به سرمایه گذاری را کاهش می دهد.

شما به عنوان شخصی که ممکن است بنیان گذار یا از افراد کلیدی یک استارتاپ باشید و یا ایده ای دارید و تازه می خواهید استارتاپ خود را راه اندازی کنید باید:

  • بتوانید استارتاپ خود را دقیق ارزش‌گذاری کنید،
  • اصول اقتصادی و حسابداری حاکم بر این کار را بدانید،
  • با تفاوت‌های ادبیات حاکم بر ارزش‌گذاری در کسب‌وکارهای سنتی و کسب‌وکارهای نوین آشنا باشید،
  • بدانید که سرمایه‌گذاران مختلف با چه اصولی اقدام به تعیین ارزش استارتاپ‌ها می‌کنند.

به زودی وبینار (کلاس آنلاین) ۶ روش رایج ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها در ایسمینار برگزار خواهد شد. در این وبینار، شش روش رایج در ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها را با هم مرور خواهیم کرد.‏ از جمله روش‌هایی که در این وبینار معرفی شده و مثال‌هایی در مورد آنها ذکر خواهد شد عبارتند از: برکوس، کارت امتیازی متوازن، ارزش جایگزینی، فِرست شیکاگو، جریان نقدی تنزیل شده و سرمایه‌گذاری خطرپذیر.

این وبینار توسط میثم زرگرپور، مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه سیناتک (VC تخصصی فینتک) برگزار می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و  ثبت نام با تخفیف ۱۴۰۰۰ تومانی در وبینار بر روی دکمه زیر کلیک کنید: