Categories: مطالب عمومی

فن بیان در احوالپرسی؟ لیست جمع جملات مودبانه جهت احوالپرسی

احوالپرسی از آن رسم‌های گفتگوست که ما ایرانی‌ها آن را به‌خوبی به‌جا می‌آوریم. هنگام دیدار فردی بلافاصله پس از گفتن سلام جملات و عبارات احوال‌پرسی بیان می‌شوند و فرصت خوبی ایجاد می‌کند که از فن بیان در احوالپرسی نیز استفاده کنیم.

بخصوص اگر قرار باشد کسی را برای اولین بار ملاقات کنیم، شیوه مناسب حال و احوالپرسی که نوعی زبان بدن است می‌تواند در ادامه ارتباط تأثیرگذار باشد. بسیاری فکر می‌کنند چون احوال‌پرسی کار هرروزه است به‌خوبی از پس آن برمی‌آیند اما شاید باورتان نشود که تعداد زیادی از افراد در این زمینه نابلد هستند و ممکن است دچار اشتباهاتی شوند. علاوه بر آن با استفاده از قدرت کلمات می‌توانید افراد زیادی را تحت تأثیر قرار دهید.

توجه داشته باشید که برای احوال جویی می‌توان از کلمات و عباراتی بیش از خوبی؟ چطوری و … استفاده کرد. باکمی خلاقیت و مطالعه می‌توانید شیوه خاص خود برای احوال‌پرسی را پایه‌ریزی کنید.

احوالپرسی دروازه‌ی ورود به ارتباط است (چه شخصی و چه حرفه‌ای و کاری). در دنیای پر از مشغله این روزهایمان فرصت کمتری برای دیدار اطرافیان و دوستانمان وجود دارد؛ بنابراین همان فرصت‌های کوتاه را هم باید غنیمت شمرد و از حال و روزگار طرف مقابلمان باخبر شویم.

یک احوالپرسی خوب می‌تواند مسیر گفتگو را تغییر دهد و حاوی کلمات محترمانه برای تشکر باشد. اگر با طعنه و گلایه گذاری همراه باشد خب مسلماً عاقبت خوشی نخواهد داشت اما درصورتی‌که گرم و صمیمی باشد و به معنای واقعی جویای احوال مخاطبمان باشیم می‌تواند به یک گپ دوستانه ختم شود. در این مقاله آداب درست احوالپرسی کردن و عباراتی که می‌توانید استفاده کنید را به شما معرفی می‌کنیم.

دوره‌های آموزشی فن بیان

 

نکاتی که برای فن بیان در احوالپرسی لازم است بدانید

  • هنگام احوالپرسی محکم و گرم باشید. این ویژگی هم اعتمادبه‌نفس شما را نشان می‌دهد و هم باعث می‌شود طرف مقابل از شما انرژی مثبتی بگیرد.
  • لبخند به لب داشته باشید و در چشم مخاطب خود نگاه کنید. اگر احساس می‌کنید که کمی ناراحت یا گرفته است کمی از انرژی و خوشحالی چهره‌تان بکاهید و به مهر زبانتان بیفزایید.
  • اگر با جمعیت زیادی برای احوالپرسی روبه‌رو شدید بهتر است جملات کوتاه را انتخاب کنید تا فرصت کافی برای سلام و احوالپرسی با همه را داشته باشید. اگر جمعیت کم بود بهتر است وقت بیشتری برای احوالپرسی بگذارید.

  • از اینکه رگباری و بدون وقفه یکی پس از دیگری جملات احوال پرسی رسمی را بچینید به‌شدت پرهیز کنید. با این جملات قرار است جویای احوال باشید نه اینکه از سر عادت فقط سخنی گفته باشید.
  • برای احوالپرسی مثبت‌ترین کلمات مودبانه احوال پرسی را گلچین کرده و از آن‌ها استفاده کنید. جملات و عبارات منفی مسیر رابطه را عوض می‌کنند. به‌عنوان‌مثال اگر دوستی را پس از مدت‌ها بی‌خبری ملاقات کردید به‌جای اینکه به او بگویید. ستاره سهیل شدی کجایی؟ یا با طعنه بگویید هیچ معلوم هست کجایی؟ می‌توانید از عبارت مشتاق دیدارت بودم استفاده کنید.
  • هنگام احوالپرسی حواستان به لحن و تن صدایتان باشد. نه خیلی بلند صحبت کنید و نه خیلی آرام و آهسته. با لحن محکم و صدای رسا صحبت کنید.
  • جملات و کلمات کلیشه‌ای را فراموش کنید از خلاقیت خودتان بهره ببرید و احوالپرسی را متناسب با فرد پیش روی خود انجام دهید. فن بیان در احوالپرسی خلاقیت شما نسبت به شرایط و فرد موردنظر را می‌طلبد.
  • به هنگام احوالپرسی باید جایگاه فرد موردنظر خود را نیز در نظر بگیرید. جملات احوالپرسی رسمی با غیررسمی متفاوت است. برای افراد رسمی یا اشخاصی که برای اولین بار ملاقات می‌کنید باید جملات مؤدبانه جهت احوالپرسی استفاده کنید؛ اما اگر نزدیکی و آشنایی بیشتری دارید می‌توانید گرم‌تر احوالپرسی کرده و حتی جویای احوال خانواده او هم باشید.
  • اگر از جزییاتی اطلاع دارید که می‌دانید پرسش از اوضاع آن‌طرف مقابل را ناراحت نمی‌کند و حتی ممکن است خوشحال هم شود، در موردش بپرسید.
  • اگر طرف مقابل خود را می‌شناسید پیش از احوالپرسی محکم دست بدهید. در نظر داشته باشید که هیچ‌گاه در طول حال و احوال دست فرد مقابل را در دستان خود نگه ندارید. درست است که این حرکت نشانه‌ای از صمیمیت و مهربانی شماست اما ممکن است او را معذب کند.
  • درست است دانستن اینکه چگونه از جملات مودبانه احوالپرسی استفاده کنیم خیلی مهم است اما ازآنجایی‌که احوالپرسی یک عمل متقابل است، چگونگی پاسخ به آن نیز اهمیت دارد. در پاسخ به احوالپرسی مودبانه نیز مثبت و خوش‌رو باشید. حتی اگر از شرایط خوبی هم برخوردار نیستید سعی کنید این حال را منتقل نکنید و در جواب احوالپرسی دیگران بهتر است بگویید عالی‌ام. از این بهتر نمی‌شوم. خدا رو شکر حالم خیلی خوبه. اگر کسی از شما احوالپرسی کرد با جملات مثبت پاسخش را بدهید فرصت برای بیان بدبختی‌هایتان زیاد دارید اجازه بدهید در ابتدای رابطه حال خوب و انرژی زیادی جریان داشته باشد.
  • معنای احوالپرسی از اسمش پیداست. احوالپرسی یعنی در مورد حال و احوالات طرف سؤال می‌کنید؟ اینکه در آن زمان حال خوشی دارد یا نه؟ قرار نیست به اسم احوالپرسی تمام رازهای مگوی فرد را هم بپرسیم. در مورد مسائل شخصی دیگران مثل ازدواج، کار، بچه، درآمد، وزن و … اصلاً سؤال نپرسید؟ مثلاً فرض کنید دوستی پس از مدت‌ها شما را ببیند و بعد از سلام خوبی بپرسد هنوز ازدواج‌نکرده‌ای؟ اگر کسی تمایل داشته باشد در مورد این موضوعات خودش صحبت می‌کند.با توسعه مهارت های فردی احوالپرسی را بهتر انجام دهید.
  • ادبیات و فن بیان در احوالپرسی شما حتی در مکالمات روزمره و ساده می‌تواند معرف پایگاه اجتماعی شما باشد و تأثیرگذاری بیانتان قطعاً در ارتباطاتی که برقرار می‌کنید می‌تواند راهگشا باشد.

جملات مودبانه برای احوالپرسی

جملات احوالپرسی مودبانه از آن رسم‌های دل‌نشینی است که در بیشتر فرهنگ‌های دنیا و به زبان‌های مختلف وجود دارد. احوال پرسی مودبانه نشان‌دهنده اهمیتی است که شما به فرد مقابل خود می‌دهید.

در تمامی فرهنگ‌ها هم‌زمان باد است دادن، تعظیم کردن، در آغوش گرفتن، روبوسی کردن، فشردن بینی و پیشانی به هم و … جملاتی را برای پرسیدن حال و احوال به زبان می‌آورند.

در زبان فارسی قدیمی‌ترها هرگاه جوان‌ترها را می‌بینند می‌پرسند کِیفت کوکه؟ دماغت چاقه؟ اوضاع به کامه؟ امروزه این گویش خیلی کاربرد ندارد و افراد ترجیح می‌دهند از عبارات به‌روزتری استفاده کنند که در زیر برخی از این لیست کلمات محترمانه را آورده ایم.

  • حالتون خوبه ؟
  • احوالتون چطوره؟
  • اوضاع زندگی خوب پیش میره؟
  • همه‌چیز بر وفق مراده؟
  • خدا رو شکر خوب به نظر می‌رسید. درست حدس زدم؟
  • همه‌چیز مرتب و خوبه؟
  • سلامت و شاد هستید؟
  • احوال خودتان و دلتان خوب است؟
  • امیدوارم همیشه شاد و پرانرژی باشید.
  • حال و احوالتان انشا الله خوب است؟
  • کمی ناراحت به نظر می‌رسید کمکی از من برمی‌آید؟
  • چه خبر؟ خانواده خوب هستند؟
  • خوش می گذره؟
  • تعطیلات خوش گذشت؟
  • امروز روز خوبی را گذراندید؟
  • تازگی‌ها چه خبر؟

برای شرکت در وبینار رایگان اعتماد به نفس کلیک کنید.

سایت وبینار

برخی از سوالات رایج

چرا فن بیان در احوالپرسی اهمیت دارد ؟

نکاتی که برای فن بیان در احوالپرسی ضروری است چیست ؟

هنگام احوالپرسی محکم و گرم باشید.
لبخند به لب داشته باشید و در چشم مخاطب خود نگاه کنید.
از اینکه رگباری و بدون وقفه یکی پس از دیگری جملات احوالپرسی را بچینید به‌شدت پرهیز کنید.
برای احوالپرسی مثبت‌ترین کلمات را گلچین کرده و از آن‌ها استفاده کنید.
و....

چند نمونه از جملاتی که می توان در احوالپرسی استفاده کرد چیست ؟

حالتون خوبه ؟
احوالتون چطوره؟
اوضاع زندگی خوب پیش میره؟
همه‌چیز بر وفق مراده؟
و....

 

تیم محتوای ایسمینار

View Comments

Recent Posts

مهاجرت تحصیلی به چه صورت انجام می گیرد؟ به همراه معرفی انواع روش های مهاجرت

  اگر به فکر مهاجرت هستید و نمی دانید کدام روش را برای مهاجرت انتخاب…

1 هفته ago

مهارت های تحصیلی – اصلی‌ترین راه برای موفقیت

مهارت‌های تحصیلی می‌توانند ابزار مهمی برای موفقیت در تحصیلات و شغل باشند و آموزش مهارت‌های…

3 هفته ago

بیزنس کوچینگ چیست؟ چرا به بیزنس کوچینگ نیاز داریم؟

کوچینگ یک فرایند همکاری است که بین یک کوچ حرفه‌ای و یک فرد یا گروهی…

4 هفته ago

تفکر خلاق چیست؟ چگون می‌توان خلاقانه تفکر کرد؟

مهارت‌های تفکر خلاق شامل مهارت‌هایی هستند که شما را قادر می‌سازند به طور خلاقانه و…

1 ماه ago

موفقیت فردی چیست؟ معرفی مهم ترین نکات و رازهای موفقیت فردی

موفقیت فردی به معنای رسیدن به اهداف شخصی و ادامه پیدا کردن در راه رسیدن…

1 ماه ago

مدیریت استراتژیک چیست؟ و چه مزایایی دارد

مدیریت استراتژیک فرایندی است که به کمک طراحی، اجرا و ارزیابی استراتژی‌ها و اهداف سازمانی،…

1 ماه ago