وبلاگ ایسمینار

آموزش ساخت لینک UTM (یو تی ام)

این روزها کسب‌وکارها و استارتاپ‌ها هزینه‌های زیادی را به بازاریابی و فعالیت‌های تبلیغاتی تخصیص می‌دهند که یکی از راه‌های موجود برای ارزیابی و شناسایی کانال‌های تبلیغاتی مناسب و تبلیغات اثربخش استفاده از لینک یو تی ام یا UTM است. در این مقاله قصد داریم ساخت لینک UTM را به شما آموزش دهیم.

UTM چیست؟

UTM مخفف Urchin Tracking Module است که دیجیتال مارکترها از مخفف آن یعنی UTM استفاده می‌کنند. UTM به معنای ماژول ردیابی اورچین است که برای اولین بار توسط شرکت اورچین با هدف ردیابی و ارزیابی رفتار بازدیدکنندگان در سایت‌ها ایجاد شد. بعدها در سال ۲۰۰۵، گوگل نرم افزار Urchin را خرید و آن را با Google Analytics ادغام کرد.

یو تی ام در واقع مجموعه‌ای از پارامترهایی است که به انتهای آدرس اصلی صفحه‌ مورد نظر اضافه می‌شود و اطلاعاتی را به گوگل آنالیتکیس ارسال می‌کند.

 

چرا از لینک UTM باید استفاده کنیم؟

مهم‌ترین کاربرد استفاده از لینک یو تی ام، ردیابی ترافیک ورودی سایت است. برای این که بدانیم کدام یک از تبلیغات ما در کانال‌های مختلف بهترین عملکرد را داشته است و هر کدام از کاربران ما از چه کانالی وارد سایت ما شده‌اند.

آموزش ساخت لینک UTM

اگر در گوگل عبارت utm builder را جستجو کنید ابزارهای موجود در بازار را به شما نمایش می دهد که همه این نرم‌افزارها رایگان هستند.

اما شما می‌توانید از Campaign URL Builder که ابزار خود گوگل است استفاده کنید. یا از طریق این سایت لینک یو تی ام خود را بسازید. بعد از ورود به صفحه UTM builder باید فیلدهای ضروری را تکمیل کنید تا لینک یو تی ام شما ساخته شود. معمولا چنین صفحه‌ای برای شما نمایش داده می‌شود:

ساخت لینک UTM با گوگل

مفهوم پارامترهای لینک UTM

برای ایجاد لینک UTM پنج پارامتر وجود دارد که فقط سه پارامتر source،medium و campaign ضروری هستند.

  1. utm_source: این پارامتر نشان می‌‌دهد که ورودی قرار است از کجا بیاید. برای مثال وقتی قرار است برای محصول و یا خدمات خود در اینستاگرام تبلیغ کنید، مقدار campaign_source را بر روی instagram انتخاب کنید. به عنوان مثال می‌توانید بنویسید instagram.
  2. utm_medium: این پارامتر نشان دهنده نوع تبلیغ است. تبلیغ می‌تواند دارای انواع مختلفی باشد از جمله انواع مختلف تبلیغ می‌توان به بنر، ایمیل، تبلیغات کلیکی و … اشاره کرد. به عنوان مثال اگر تبلیغات از نوع کلیکی باشد باید از پارامتر utm_medium=cpc استفاده کنید.
  3. utm_campaign: این پارامتر معمولاً برای نام کمپین‌‌هایی که قرار است اجرا کنید، مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. برای مثال اگر می‌‌خواهید به مناسبت نوروز کمپینی را اجرا کنید می‌توانید از utm_campaign=nowrouz استفاده کنید.
  4. utm_content: این پارامتر برای مشخص کردن محتوای تبلیغاتی است. برای مثال اگر تبلیغات خود را برای کاربران موبایل اجرا می‌کنید می‌توانید این بخش را تکمیل کنید. یادتان باشد تعریف این پارامتر اجباری نیست.
  5. utm_term: اگر می‌خواهید برای تبلیغاتتان دسته‌بندی‌های مختلفی را داشته باشید یا به گونه‌ای تبلیغات خود را از بقیه متمایز کنید می‌توانید این بخش را تکمیل کنید. این مورد هم اختیاری است.

اگر قصد اطلاع‌رسانی و تبلیغ وبینار را دارید حتما باید ۳ پارامتر source،medium و campaign را در هنگام ساخت لینک UTM تکمیل کنید تا بتوانید اطلاعات آن را در بخش «تحلیل آمارها و بازدیدها» در پنل وبینارتان در ایسمینار مشاهده کنید و ببینید کدام یک از کانال‌های تبلیغاتی مخاطبان بیشتری را برای وبینار شما به همراه داشته است. داده‌هایی که در این بخش به شما نمایش داده می‌شود به صورت مستقیم از گوگل آنالیتکیس دریافت می‌شود.

تصویر زیر مربوط به بخش «تحلیل آمارها و بازدیدها» یکی از وبینارهایی است که در ایسمینار برگزار شده است:

بخش تحلیل آمارها و بازدیدها در پنل وبینار در ایسمینار

 

برای ورود به این بخش ابتدا باید وارد پنل کاربری خود در ایسمینار شوید و سپس گزینه پنل «مدیریت وبینار» وبینار مد نظر خود را انتخاب کنید. وقتی وارد پنل وبینارتان شدید از بخش «فروش و شرکت‌کنندگان» گزینه «تحلیل آمار و بازدیدها» را انتخاب کنید تا آمار تبلیغات خود را مشاهده کنید.

 

نکات مهم در هنگام ساخت لینک UTM

  • گوگل آنالیتیکس به حروف بزرگ و کوچک حساس است. لطفا تمامی کلمات را با حروف کوچک بنویسید.
  • برای نوشتن این کلمات فقط از حروف انگلیسی استفاده کنید.
  • از علامت – یا دَش به جای فاصله استفاده کنید. مثلا اگر می‌خواهید بنویسید instagram story بنویسید instagram-story.

حالا که با نحوه ساخت لینک UTM (یو تی ام) آشنا شدید حتما در هنگام اجرای تبلیغات استفاده از آن را فراموش نکنید.

ایجاد وبینار جدید