وبینار مَستِر بشید!

چگونه مخاطبان بالقوه وبینار خود را مجاب به ثبت‌نام کنید؟

صفحه وبینار شما اولین مرحله‌ای ست که مخاطب با شما ارتباط برقرار می‌کند و به شما متصل می‌شود. برای همین آن‌چه در صفحه وبینار می‌نویسید بسیار تعیین‌کننده است. توضیحات و کلام شما در این بخش است که باعث می‌شود مخاطب تصمیم بگیرد. تصمیم بگیرد که وبینار شما نیازش را برطرف می‌کند یا خیر؟ ارزشش را دارد که وقت و سرمایه هزینه کند یا خیر؟  باید به مخاطب این حس را بدهید که برای وقت و زمانش ارزش قائلید و آن را تلف نخواهید کرد. این کلمات هستند که پل ارتباط شما و مخاطبانتان می‌شوند و آن‌ها را پای سخن شما نگه می‌دارند. پس کاری کنید که کلمات برایشان بدرخشند!

شرح وبینار چیست و چرا مهم است؟

شرح یا توضیح وبینار همان چیزی است که دامنه موضوعی بحث شما را به مخاطبان معرفی می‌کند و یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های استراتژی تبلیغات شماست. این متن باید باید منسجم باشد و ساده. هر چه ساده‌تر مطالب پیچیده را بیان کنید، مخاطبان بیشتری خواهید داشت. نه خیلی بلند باشد و نه خیلی کوتاه. این شرح است که باعث می‌شود آن‌ها بمانند و تصمیم بگیرند در وبینار شما شرکت کنند. هر کسی در حوزه کسب‌وکار می‌داند که مراقبت از مشتریان چقدر مهم است. اگر می خواهید مخاطبان خود را حفظ کنید، باید آن‌ها را متقاعد کنید که با شما بمانند و اینجاست که توضیح جذاب یک وبینار به کار می‌آید! اطلاعات اصلی و اساسی را می‌توان در توضیحات وبینار نوشت تا به مخاطبان‌تان نشان دهید که وبینار در مورد چیست و چرا باید در آن شرکت کند.

شرح وبینار باید شامل چه مواردی باشد؟

  • زمان و تاریخ وبینار را در توضیحات‌ ذکر کنید.
  • هدف وبینار را روشن کنید: این روزها زمان معنای پرشتاب و ارزشمندی برای افراد دارد و هیچ کس زمان زیادی ندارد. اگرچه بسیاری از ما لحظاتی از اوقات فراغت‌مان را به گشت‌زدن در رسانه‌های اجتماعی یا خیره‌شدن به تلویزیون می‌گذرانیم، اما همچنان می‌خواهیم احساس کنیم که تماشای یک وبینار یک ساعته زندگی ما را بهبود می‌بخشد. بنابراین هنگامی که در حال نوشتن توضیحات وبینار هستید، مطمئن شوید که برای بینندگان روشن است که چگونه می‌توانند از وبینار شما بهره ببرند.
  • بر نقاط قوت و منحصربه‌فرد تاکید کنید. وبینارها بسیارند پس، باید بر نکاتی در وبینار خود تأکید کنید که فوق‌العاده است و ممکن است دانش تازه‌ای برای شرکت‌کنندگان به ارمغان آورد.

 

مهم‌ترین نکته در محتوای صفحه وبینار چیست؟

در صفحه توضیحات وبینار، نیاز مخاطب باید اساس محتوایی باشد که می‌نویسید. باید سعی کنید در هر بخش از توضیحات صفحه وبینارتان به این عبارت فکر کنید. مخاطب به خودش، خواسته‌ها و نیازهایش اهمیت می‌دهد. «اساس بازاریابی محتوایی این است که اطلاعات جذابی را که مشتریان شیفته‌اش هستند تولید کنید تا مشتریان‌تان در عمل به شما توجه کنند». این نکته، اصل و اساس بازاریابی محتوایی ست که جو پولیتزی در کتاب قدرت محتوا از آن حرف می‌زند. 

صفحه وبینار کجاست؟

در مراحل ثبت وبینار در سایت ایسمینار، شما باید جزئیاتی از آن‌چه می‌خواهید برگزار کنید را توضیح دهید. باید محتوای وبینارتان را طوری به مخاطب توضیح دهید که او پاسخ سوال‌هایش را بگیرد و متوجه شود که این وبینار چه بخشی از نیازهایش را برطرف خواهد کرد. هر چه صفحه وبینار شما محتوای غنی‌تری داشته باشد، مخاطب حس بهتری به شرکت در وبینار شما پیدا می‌کند. صفحه وبینار شما از این بخش‌ها تشکیل شده است: ویدیو معرفی وبینار، توضیحات وبینار، سرفصل‌ها، مخاطبان و سوالات متداول

 

  • ویدیو معرفی وبینار

این بخش اختیاری ست اما اگر در صفحه وبینارتان یک ویدیو برای معرفی داشته باشید، این شانس را به مخاطب می‌دهید که با شما، لحن، بیان و موضوع مورد بحث‌تان مواجه شود و راحت‌تر تصمیم بگیرد. از این بابت، بسیار مهم است که با ظاهری آراسته، انرژی مثبت، اعتمادبه‌نفس و تسلط کافی بر موضوع صحبت‌تان در ویدیو حاضر شوید.

 

  • توضیحات وبینار: اولین و اصلی‌ترین بخش صفحه وبینار

مقدمه وبینار باید آموزنده و در عین حال مختصر باشد. در توضیح دستور کار معطل نکنید. بعداً در ارائه وبینار، نکات را به طور عمیق پوشش خواهید داد. می‌توانید از داده‌های علمی یا نتیجه تحقیقاتی که به موضوع وبینارتان مربوط است استفاده کنید تا به موضوع وبینارتان اعتبار بیشتری ببخشید. با مخاطب روراست و شفاف باشید و از کلمات و عبارات اغراق‌شده‌ استفاده نکنید.

مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟

باید این نکته را مشخص کنید که وبینار شما تا چه حد تخصصی ست و مخاطبان شما در چه رده‌ای قرار می‌گیرند. مثلا اگر وبینار شما مربوط به علوم تربیتی است، مخاطبان شما معلمان هستند یا دانشجویان؟ روسای مهدکودک‌ها هستند یا مسئولین آموزش‌و‌پرورش؟ مشخص‌کردن دسته مخاطبان، در انتخاب اطلاعاتی که می‌خواهید در این بخش ارائه دهید و ادبیاتی که با آن متن توضیحات را می‌نویسید اهمیت بسیار پیدا می‌کند. 

نکته: اگر وبیناری با پنل مدرسان برگزار می‌کنید، زمان زیادی را برای معرفی آن‌ها صرف نکنید. مدرسانف ارزش خود را در ارائه نشان خواهند داد.

 

  • اگر در حوزه پرمخاطبی وبینار برگزار می‌کنید:

 سعی کنید در بخش توضیحات وبینار توضیح دهید که چه مشخصه‌ای وبینار شما را با دیگر وبینارهای این حوزه متمایز می‌کند؟ شرکت در دوره/ وبینار شما چه مزیتی دارد که دیگر دوره/وبینارها  با موضوع مشابه ندارد؟ شما چه نیازی از مخاطب را در نظر گرفته‌اید؟ شما به عنوان مدرس، با دیگر مدرسانی که در همین حوزه وبینار برگزار کرده‌اند چه تفاوتی دارید؟ 

  • اگر در حوزه‌ کم‌مخاطب یا کمترشنیده‌شده‌ای وبینار برگزار می‌کنید:

اگر موضوع جدیدی را می‌خواهید ارائه دهید که مخاطبان آشنایی کمی با آن دارند، حتما در این بخش، توضیحات کاملی از چیستی موضوع آماده کنید. اگر داده‌ها و اطلاعاتی که در این بخش استفاده می‌کنید با ذکر منبع همراه باشند، سریع‌تر اعتماد مخاطب را به دست می‌آورید.

صفحه پروفایل خود را به عنوان مدرس کامل کنید. عکس پرسنلی مناسبی در صفحه بارگذاری کنید و سوابق به‌روز کاری خود را در آن بنویسید.

سرفصل‌های وبینار

سرفصل‌هایی که در وبینارتان می‌خواهید به آن بپردازید را در این بخش بنویسید. هر سرفصل ممکن است شامل چند عنوان باشد. می‌توانید برای هر سرفصل توضیح کوتاهی اضافه کنید یا تنها به نوشتن تیترها اکتفا کنید

برای دیدن نمونه کلیک کنید

مخاطبین

شما باید مخاطبان وبینار خود را در مراحل قبلی مشخص کنید تا بر اساس سن، تخصص و نیازمندی آنان محتوای وبینار نوشته شود و شکل بگیرد. در این بخش کافیست توضیحی بدهید درباره این‌که این وبینار/ دوره برای چه کسانی مناسب است.

سوالات متداول

خود را جای مخاطب بگذارید. برای این‌که در یک وبینار یا دوره شرکت کنید چه سوالاتی خواهید داشت؟

آیا فیلم وبینار/ دوره بعد از برگزاری در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد؟ پرداخت هزینه شرکت به چه صورت است؟ برای اطلاعات بیشتر چه باید بکند؟

 

تاثیر کلام را بر انسان نباید نادیده گرفت. کلمه، راه ارتباط ما انسان‌ها ست و کلمه است که درک ما از افراد را مشخص می‌کند. ما با کلمه فکر می‌کنیم و با کلمه قضاوت می‌کنیم و با کلمه تصمیم می‌گیریم. هر انسان به طور متوسط ۸۶۰,۳۴۱,۵۰۰ کلمه در طول عمرش صحبت می‌کند. چه تعداد کلمه در روز می‌خوانیم؟ چه تعداد کلمه در روز می‌شنویم؟ چه تعداد کلمه در روز فکر می‌کنیم؟ این کلمه‌ها مبنای تصمیم‌گیری و تعیین مسیر زندگی ما هستند. باید کلماتی را انتخاب کنید که مخاطب، در لحظه مواجهه با کلمات شما، تصمیم به عملی بگیرد که مد نظر دارید. باید کلماتی را انتخاب کنید که  انتخاب‌تان کند تا در بخش کوچکی از مسیر زندگی با او همراه شوید.

سمن‌ناز اژدری

Recent Posts

مهاجرت تحصیلی به چه صورت انجام می گیرد؟ به همراه معرفی انواع روش های مهاجرت

  اگر به فکر مهاجرت هستید و نمی دانید کدام روش را برای مهاجرت انتخاب…

2 هفته ago

مهارت های تحصیلی – اصلی‌ترین راه برای موفقیت

مهارت‌های تحصیلی می‌توانند ابزار مهمی برای موفقیت در تحصیلات و شغل باشند و آموزش مهارت‌های…

4 هفته ago

بیزنس کوچینگ چیست؟ چرا به بیزنس کوچینگ نیاز داریم؟

کوچینگ یک فرایند همکاری است که بین یک کوچ حرفه‌ای و یک فرد یا گروهی…

1 ماه ago

تفکر خلاق چیست؟ چگون می‌توان خلاقانه تفکر کرد؟

مهارت‌های تفکر خلاق شامل مهارت‌هایی هستند که شما را قادر می‌سازند به طور خلاقانه و…

1 ماه ago

موفقیت فردی چیست؟ معرفی مهم ترین نکات و رازهای موفقیت فردی

موفقیت فردی به معنای رسیدن به اهداف شخصی و ادامه پیدا کردن در راه رسیدن…

1 ماه ago

مدیریت استراتژیک چیست؟ و چه مزایایی دارد

مدیریت استراتژیک فرایندی است که به کمک طراحی، اجرا و ارزیابی استراتژی‌ها و اهداف سازمانی،…

1 ماه ago