ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویدادی چیست؟
ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویدادی چیست؟ معرفی انواع بازاریابی رویدادی
محتوای جدول

ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویدادی چیست؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع ایونت مارکتینگ و تاثیر آن بر کسب و کارهای مختلف در این مطلب همراه ما باشید.

ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویدادی چیست؟ معرفی انواع بازاریابی رویدادی

بازاریابی رویدادی یا ایونت مارکتینگ می‌تواند به شما کمک کند تا با مشتریان خود تعامل داشته باشید و برندتان را به چشم بیاورید. مصرف‌کننده امروزی هر روز با تعداد زیادی پیشنهاد و تبلیغات مختلف مواجه می‌شود؛ بنابراین شما باید بتوانید با یک حرکت خلاقانه، باید توجه مخاطب را به خود جلب کنید. ازاین‌رو قصد داریم در این مقاله از ایسمینار به هر سؤالی که راجع‌به بازاریابی رویدادی دارید، پاسخ دهیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویدادی چیست؟

در رابطه‌ با ماهیت بازاریابی رویدادی یا ایونت مارکتینگ باید بگوییم که نوعی استراتژی برای تبلیغ برند، محصول یا خدمات است. این رویدادها می‌توانند به‌صورت آنلاین یا آفلاین برگزار شوند و شرکت‌ها به‌عنوان میزبان، شرکت‌کننده یا حامی مالی در برگزاری آن نقش داشته باشند. درهرصورت چه آنلاین و چه به‌صورت حضوری، بازاریابی وبیناری یکی از بهترین روش‌های عصر حاضر برای ارتباط با مخاطبان، نمایش برند و دستیابی به نتایج مطلوب است.

ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویدادی

کاربرد و اهمیت ایونت مارکتینگ

حال که متوجه شدید بازاریابی رویدادی چیست، شاید این سؤال هم برایتان پیش بیاید که این استراتژی چه کاربردی برای رشد و توسعه کسب‌وکارها دارد؟! در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که انواع بازاریابی رویدادی می‌توانند:

  • سبب ایجاد سرنخ‌های فروش شوند
  • ارزش برند را افزایش دهند
  • تعامل با مشتریان و رضایت و نگهداشت آنها را تقویت کنند
  • سبب ایجاد فرصت‌های جدید شوند
  • محصول جدید یا ویژگی خاص برند شما را با سرعت بالایی ترویج دهند
  • شانس بازگشت سرمایه (ROI) را تقویت کنند

انواع روش‌های بازاریابی رویدادی

کسب‌وکارها می‌توانند از انواع استراتژی بازاریابی رویدادی برای تبلیغ خدمات یا افزایش شانس فروش محصولات خود استفاده کنند. ازاین‌رو اگر کنجکاو هستید که بدانید روش‌های مختلف ایونت مارکتینگ چیست، در ادامه همراه ما باشید تا به طور مختصر و مفید هر یک از آنها را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

  • کنفرانس‌ها: این رویدادها معمولاً برای تبادل دانش و ایده در حوزه‌های تجاری، علمی، صنعتی و… برگزار می‌شوند و با ایجاد فرصت‌های شبکه‌سازی و اشتراک‌گذاری ایده یا محصول، شانس ارائه خدمات و برندسازی را افزایش می‌دهند
  • نمایشگاه‌های تجاری: مشابه کنفرانس‌ها به انواع کسب‌وکار فرصتی می‌دهند تا محصولات یا خدمات خود را به مخاطبان بزرگ و مشتریان بالقوه معرفی کنند. نمایشگاه‌ها معمولاً در مراکز همایش‌های بزرگ یا سالن‌های نمایشی برگزار می‌شوند
  • افتتاحیه‌ها: در روند برگزاری افتتاحیه‌ها معمولاً آغاز کار یک کسب‌وکار جدید اطلاع‌رسانی می‌شود و نمونه‌ای از محصول و خدمات برند مربوطه در معرض دید مشتریان یا تحت پوشش رسانه قرار می‌گیرد
  • رویدادهای VIP: به‌صورت ویژه و برای افرادی که دعوت‌نامه دارند، برگزار می‌شود. در رویدادهای VIP برخی مشتریان می‌توانند با بنیان‌گذاران کسب‌وکار و دیگر کارمندان شرکت مربوطه ملاقات و تعامل داشته باشند
  • رویداد خیریه: برای جمع‌آوری پول و آگاهی از یک هدف خیرخواهانه برگزار می‌شود و برای مثال ممکن است برای تأمین هزینه‌های لازم، یک کالا به مزایده گذاشته شود یا مشتریان بابت دریافت خدمات مؤسسه مربوطه، مبلغی پرداخت کنند که صرف امورات خیرخواهانه شود
  • فعال‌سازی برند: سبب ایجاد ارتباط مؤثر بین مصرف‌کنندگان با کسب‌وکار شما می‌شود و یک تجربه همه‌جانبه را به‌منظور کسب شناخت کافی از برند برای مشتریان به ارمغان می‌آورد. این نوع از بازاریابی رویدادی معمولاً شامل نمایش‌های تعاملی، فروشگاه‌های پاپ‌آپ و… می‌شود
  • وبینارها: با وبینار مارکتینگ می‌توانید به‌وضوح اهمیت بازاریابی رویدادی را درک کنید و با ارائه یک رویداد زنده (مانند جلسات پرسش‌وپاسخ، نظرسنجی‌های تعاملی و…) یا ویدئوهای از پیش ضبط شده، ارتباط مؤثر و سازنده‌ای با مشتریان خود داشته باشید. به‌طورکلی این نوع از ایونت مارکتینگ به دلیل هزینه کمتر و سهولت در سازمان‌دهی، موردتوجه بیشتری قرار گرفته است.

وبینار مارکتینگ یا بازاریابی وبیناری

در قسمت‌های قبل علاوه بر تعریف بازاریابی رویدادی، راجع‌به انواع مختلف آن صحبت کردیم و توضیح دادیم که وبینار مارکتینگ هم یکی از ابزارهای بازاریابی رویدادی محسوب می‌شود که روی ارائه‌های آنلاین، جلسات ویدئویی آفلاین یا کارگاه‌های عملی تمرکز دارد. در فرایند بازاریابی وبیناری که معمولاً بین ۶۰ تا ۱۲۰ دقیقه طول می‌کشد، می‌توان تعامل سازنده‌ای با شرکت‌کنندگان در نرم‌افزارهای وبینار که در پلتفرم‌هایی مانند ایسمینار که به عنوان یک ابزار وبینار مارکتینگ شناخته می‌شود ارائه می‌شود برقرار کرد.

وبینار مارکتینگ

هدف‌های بازاریابی رویدادی

به‌طورکلی هدف از به‌کارگیری ابزارهای ایونت مارکتینگ، جذب مشتریان جدید، تعامل با مشتریان قبلی و جدید و افزایش سطح شناخت برند توسط مخاطبان است. با یک نگاه دقیق و گسترده نیز می‌توان هشت هدف مهم برای رویدادهای مجازی و حضوری تعریف کرد؛ اما آیا به نظر شما اهداف ایونت مارکتینگ صرفاً در همان هشت مورد خلاصه می‌شود؟ البته که نه! درواقع ما بر اساس تعاملات کسب‌وکارهای مختلف با مشتریان، مواردی را که در ادامه ذکر خواهیم کرد به‌عنوان مهم‌ترین اهداف بازاریابی رویدادی در نظر گرفته‌ایم:

  • افزایش فروش و سطح درآمد برای صاحبان کسب‌وکارها
  • حفظ مشتریان قبلی و جذب مخاطبان جدید
  • ایجاد یک منبع جدید سودآور برای سازمان‌ها از طریق فروش بلیت، آموزش و حمایت مالی
  • ساخت یک هویت قابل‌شناسایی برای برند مورد نظر
  • افزایش درک و سطح شناخت مشتریان از خدمات و محصولات مربوطه
  • کاهش پتانسیل ریزش مشتری یا سهم کیف پول
  • ایجاد یک فرصت بالقوه برای همکاری و شبکه‌سازی
  • فراهم‌کردن بستری برای پرس و پاسخ و شناخت دقیق نیاز مشتریان

چگونه ایونت مارکتینگ به کسب‌وکارها کمک می‌کند

اگر صاحب یک کسب‌وکار محلی باشید، یکی از اولویت‌های اصلی شما ایجاد تعامل مؤثر با مخاطب هدف و دستیابی به نتایج مطلوب در فرایند عرضه محصول و خدمات است. طبیعتاً گاهی در این مسیر، هنگام جذب مشتریان جدید با چالش‌های مختلفی مواجه خواهید شد؛ اما یکی از بهترین ترفندها برای کاهش سطح دشواری این کار، بهره‌گیری از انواع ابزار ایونت مارکتینگ مانند بازاریابی وبیناری است. این نوع رویداد مزایای بسیاری (مانند معرفی کسب‌وکار شما به مشتریان جدید، افزایش سطح شناخت محصول و شانس فروش، بهبود آگاهی در ذهن مخاطب از برند و تبلیغ کسب‌وکار شما برای مشتریان بزرگ‌تر و…) دارد و سبب تسهیل فرایند جذب و حفظ مشتری و افزایش سطح فروش می‌شود.

تأثیرات بازاریابی رویدادی بر جذب مشتری

بازاریابی رویدادی تأثیر قابل‌توجهی بر فرایند جذب مشتری دارد که برخی از آنها به شرح زیر است:

  • افزایش سطح شناخت و آگاهی از برند
  • جذب مخاطب هدف و ایجاد یک برنامه بازاریابی بهینه (متناسب با نیاز آنها)
  • امکان تعامل مستقیم از طریق وبینارهای آنلاین یا رویدادهای حضوری
  • تولید سرنخ و تبدیل شرکت‌کنندگان به مشتریان بالقوه
  • شناخت دقیق‌تر محصول از طریق نمایش و بررسی آن در رویدادهای مختلف
  • رشد صعودی حجم فروش محصول یا ارائه خدمات به مشتریان جدید یا قدیمی
  • نمایش در رسانه‌های اجتماعی و ایجاد فرصت دسترسی به مخاطبان بیشتر
  • داشتن تمایز و برتری نسبت به اغلب رقبا از طریق برگزاری رویدادهای آنلاین، حضوری و آفلاین

جذب مشتری جدید

مراحل برنامه‌ریزی یک رویداد موفق

برنامه‌ریزی بازاریابی رویدادی باید بیانگر اهداف، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های تبلیغ و اجرای یک رویداد موفق باشد‌ که معمولاً شامل یک جدول زمانی دقیق، بودجه‌بندی، کانال‌های بازاریابی و دسته‌بندی مخاطبان هدف است. هنگام تهیه برنامه بازاریابی یک رویداد باید:

  • اهداف و مقاصد خود را به‌وضوح تعریف کنید
  • مخاطب هدف برای رویداد را شناسایی کنید
  • تاکتیک‌ها و کانال‌های خاصی که برای تبلیغ رویداد استفاده خواهند شد را در نظر بگیرید.
  • یک جدول زمانی برای هر مرحله از کمپین داشته باشید
  • بودجه خود را سازماندهی کنید
  • در نهایت، هنگامی که برنامه بازاریابی رویدادی خود را تهیه کردید، آماده شروع سازمان‌دهی رویداد هستید.

نمونه‌های موفق بازاریابی رویدادی

امکان ندارد که کسب‌وکار خود را با دنیای بازاریابی گره بزنید و به طور مداوم با اصطلاح بازاریابی رویدادی روبه‌رو نشوید! بدون شک این استراتژی قدرتمند هر نوع تبلیغی را که شامل تعاملات آنلاین و آفلاین با مخاطب باشد را در بر می‌گیرد و می‌تواند همه چیز از وبینارها، نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها گرفته تا معرفی محصولات و خدمات را شامل شود. برای شناخت بیشتر این استراتژی بیایید نمونه‌های برجسته‌ای از بازاریابی رویدادی موفق در صنایع مختلف را بررسی کنیم.

برند رد بول به‌‌عنوان غول نوشیدنی‌های انرژی‌زا، به دلیل استفاده از تاکتیک‌های منحصربه‌فرد بازاریابی رویدادی مانند Red Bull Rampage (دوچرخه‌سواری کوهستان)، Red Bull Air Race (مسابقات هوایی) و Red Bull Crashed Ice (یخ‌نوردی) و… برند خود را با مفاهیم هیجان، استقامت و آدرنالین مرتبط کرده و به طور مؤثر به مخاطب هدف خود دست یافته است.

 

اپل نیز در معرفی محصولات خود با بهره‌گیری از ترفندهای ایونت مارکتینگ مهارت بی‌نظیری دارد. هر ساله رویداد اپل میلیون‌ها بیننده در سراسر جهان را به خود جذب می‌کند. شاهکارهایی مانند معرفی دراماتیک آیفون در سال ۲۰۰۷ اعتبار آن‌ها را در زمینه برندسازی و ارائه موفقیت‌آمیز محصولاتشان بالاتر برده است. ایجاد رمز و راز در ذهن مخاطب، نمایش خلاقانه، ارائه محتوای با کیفیت بالا و… تجربه‌ای برای مشتریان هدف به ارمغان می‌آورد که سبب افزایش ارزش برند و محصول می‌شود.

رویداد اپل

رویدادهای TEDx هم نمونه‌های برتر بازاریابی رویدادی موفق هستند. این رویدادها برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و ایجاد تعامل سازنده بین مخاطبان طراحی شده‌اند. محتوای با کیفیت بالا و سخنرانان الهام‌بخش تجربه زنده منحصربه‌فردی ایجاد می‌کنند که ارزش برند TED را به‌صورت جهانی ارتقا می‌دهد.

جمع‌بندی

بازاریابی رویدادی شامل فعالیت‌های مختلفی مانند برنامه‌ریزی و هماهنگی، مدیریت بازاریابی و تبلیغات و پیگیری سطح رضایت مشتریان پس از برگزاری رویداد است. هنگامی که تمام این مراحل انجام شد، موفقیت یک کمپین بازاریابی رویدادی با معیارهای مختلفی (مانند میزان حضور، تعامل، سطح شناخت برند، سرنخ‌های ایجاد شده و بازگشت سرمایه (ROI) و…) ارزیابی می‌شود. همه این موارد نیز بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که رویداد بعدی شما همانند رویداد قبلی موفق باشد.
پس اگر شما هم به دنبال روش‌هایی برای بهبود وضعیت فروش، ترویج هویت برند و افزایش سطح شناخت از محصول و خدماتتان هستید، ایونت مارکتینگ یکی از بهترین روش‌های انجام این کار است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پیمایش به بالا